Kuva: All Over Press

Milloin urheilu katoaa Suomessa tv-kanavilta?

Toimitus |

Televisiointioikeuksien hinnat ovat kivunneet vuosi vuodelta korkeammaksi. Kipuraja on ylitetty monin paikoin sekä kuluttajien kukkarolla, että tv-yhtiöiden tuloslaskelmassa.

Suomessa otsikoissa ovat olleet itsensä konkurssin partaalle urheiluoikeuksista maksanut Viasat ja “huonona diilinä” jääkiekon Liiga-oikeuksia pitänyt MTV.

Tv-yhtiöiden alkaessa suhtautua tunteen sijasta järjellä ja numeroilla urheilun tv-oikeuksiin, on sieltä täältä kuulunut kaikuja hintojen laskusta. Viimeisimpänä Ranskan jalkapallon pääsarja, Ligue 1, ei ole vielä onnistunut solmimaan mediaoikeussopimusta seuraavalle kaudelle. Tämä on johtanut Ranskan jalkapalloliiton (LFP) harkitsemaan omia suoratoistoratkaisuja. LFP suunnittelema suoratoistopalvelu tavoittelee kahta miljoonaa tilaajaa ja 578 miljoonan euron vuosituloja Ligue 1:n osalta.

LFP:n suunnitelmat

LFP:n suunnitelmana on luoda kotimainen suoratoistopalvelu (DTC), joka lähettäisi kaikki Ligue 1:n ottelut. Tavoitteena on houkutella kaksi miljoonaa tilaajaa ensimmäisen vuoden aikana. Palvelun odotetaan tuottavan yli 518 miljoonaa euroa tilaustuloja kaudessa, ja mainostulojen sekä muiden mahdollisten tulojen avulla keskimääräiset vuositulot voisivat nousta 578 miljoonaan euroon seuraavan viiden vuoden aikana.

Nykytilanne ja neuvottelut

LFP:llä on enää kaksi kuukautta aikaa ennen kauden 2024/25 alkua sopia mediaoikeuksista. Lähetysoikeuksista ei ole saatu tyydyttäviä tarjouksia, ja neuvottelut Amazonin, BeIN Sportsin, Canal+:n ja DAZN:n kanssa ovat edelleen käynnissä. Näin ollen suoratoistopalvelu on vielä suunnitelma B, joka voidaan ottaa käyttöön, mikäli neuvottelut eivät tuota tulosta.

Taustaa ja haasteita

LFP hylkäsi viime lokakuussa virallisen huutokauppaprosessin tv-oikeuksista ja on sittemmin neuvotellut suoraan mahdollisten kumppaneiden kanssa. Tavoitteena oli alun perin saavuttaa miljardin euron vuositulot kausien 2024-2029 mediaoikeuksista, mutta tämä tavoite on nyt hylätty.

Aiemmin Ligue 1:n kotimaiset oikeudet olivat Amazonilla ja Canal+:lla, yhteensä 605 miljoonan euron vuosihintaan. Amazon näytti kahdeksan ottelua viikossa 275 miljoonalla eurolla, ja Canal+ kaksi ottelua 330 miljoonalla eurolla vuodessa. Tämä järjestely syntyi Mediapron kanssa solmitun, mutta sittemmin kaatuneen, 814 miljoonan euron vuosisopimuksen jälkeen.

Ligue 1:n tulevaisuus

Jos LFP etenee suoratoistopalvelun kanssa, joukkueiden tulot saattavat jäädä nykyistä alhaisemmiksi. Tämä herättää huolta erityisesti nyt, kun seurat joutuvat tekemään päätöksiä pelaajasopimuksista ja siirroista epävarmoissa olosuhteissa. Ligue 1:n kilpailukyky muihin “viiteen suureen” liigaan verrattuna saattaa myös heikentyä, mikäli mediaoikeuksista saatavat tulot jäävät muista jälkeen.

Suoratoistopalvelun mahdollisuudet ja riskit

Suoratoistopalvelun perustaminen olisi merkittävä askel urheilulähetysten historiassa, mutta se toisi mukanaan suuria haasteita, kuten markkinointi-, asiakaspalvelu- ja teknologian ylläpitokustannukset. Perinteinen kumppanuus tv-yhtiön kanssa tarjoaisi vakaammat tulot ja vähemmän riskejä.

LFP:n näkymät

Suoratoistopalvelun perustaminen olisi rohkea kokeilu, jota seurattaisiin tarkasti koko urheilualalla. Monien Ligue 1 -seurojen toiveena on kuitenkin edelleen, että tämä suunnitelma jäisi vain varavaihtoehdoksi ja että uusi sopimus tv-yhtiön kanssa syntyisi pian.

Ennen kaikkea Ligue 1:n seurat kaipaavat varmuutta ja ennakoitavuutta taloudellisiin päätöksiinsä, erityisesti viime vuosien haasteiden jälkeen, kuten Covid-19-pandemian ja Mediapron sopimuksen kaatumisen. Suoratoistopalvelun onnistuminen jää nähtäväksi, mutta sen toteutuminen muuttaisi varmasti jalkapallon mediaoikeusmarkkinoita Ranskassa ja toimisi esimerkkinä muillekin liigoille ja lajiliitoille.

Entäpä Suomi?

Suomessa ensimmäiset laajamittaiset lähetykset suoratoiston kautta olivat Nelosen lähettämät jääkiekon Liigan lähetykset vuodesta 2005 lähtien. Sitä ennen lähetettyjä URHOtv:n lähetyksiä ei voi hyvälläkään tahdolla kutsua onnistumisiksi.

Näiden jälkeen monien tv-yhtiöiden ja mediatalojen suoratoistopalvelut ovat tarjonneet urheilua kuukausimaksulla tai ilman kattaen kaiken penkkiurheilijan tarvitseman liveurheilun. Palveluita on tietysti pitänyt ostaa puolen tusinaa, jotta kaikkeen urheiluun pääsee käsiksi.

Suomessa lähinnä Formula 1 ja WRC-ralli ovat tarjonneet omaa suoratoistopalvelua samasta tuotteesta tv-yhtiöiden palveluiden lisäksi. Erityisesti Yhdysvalloissa tämä on ollut jo vuosia isojen liigojen toimintamalli. Esimerkiksi NFL Game Pass, NBA League Pass ja MLB.TV ovat tarjonneet liigojen toimesta suoratoistopalvelut omine tv-kanavineen suoraan urheilufanin puhelimeen ja tietokoneeseen.

Pienempien lajien ja alempien sarjojen osalta yksinkertaisemmalla tuotannolla tehtyjä lähetyksiä on ollut viime vuosina mahdollista nähdä Suomessakin liigojen ja liittojen tuottamina. Koristv.fi, salibandy.tv ja leijonat.tv ovat esimerkkejä, joissa selkeänä tavoitteena on näkyvyyden kasvattaminen. Ennen suoratoistopalveluita nämä ottelut oli mahdollista katsoa vain paikan päältä. Vaikka nämä palvelut hieman tekijöidensä kirstun pohjaa peittävät, ei tuloja voi verrata tv-oikeuksien tuottoihin, joita Liigalle tai edes Veikkausliigalle maksetaan.

Jos pohditaan tapahtumia, jotka nyt näkyvät perinteisen television kautta joko ilmaiseksi tai osana jonkinlaista kanavapakettia, on hankala kuvitella, että Liiga nopeasti polkaisisi pystyyn oman suoratoistopalvelun, jonka kautta kaikki ottelut yksinoikeudella näkyisivät. 

Lähetysten tekeminen, palvelun myyminen ja sen ympärille rakennettavan kiinnostavan sisällön paketointi eivät liigojen tai lajiliittojen ydinosaamista Suomessa (vielä) ole. Vaikka tuote ei kovin kummoinen olekaan (esim. MTV:n liigalähetykset) – koska kaikki raha on tuhlattu tv-oikeuksiin – on paljon helpompaa myydä oikeudet tv- tai mediatalolle ja kuitata heiltä vuosittainen tuotto. 

Kun liigan tai lajiliiton johtoon löytyy sopiva visionääri, joka ymmärtää fanin käyttäytymisen mediamaailman murroksessa ja rahapelilainsäädäntö mahdollistaa uusien konseptien kehittämisen, voimme odottaa suoratoistopalvelua, joka pesee tv-yhtiöiden nykyisen tarjonnan. Nyt tätä ei näköpiirissä ole.

Lähde: SportsPro