Ranskan ympäriajo, tuo polkupyöräilyn legendaarisin kilpailu, tuo vuosittaista liikevaihtoa järjestäjille noin 150 miljoonaa euroa.
Tämä tekee tapahtumasta rahasammon erityisesti Amaury Sports Organisationille (ASO), joka vastaa ympäriajon järjestelyistä ja omistaa sen oikeudet, mutta ketkä muut hyötyvät tästä urheilutapahtumasta?
Brändien kulta-aitta
Ranskan ympäriajo on merkittävä brändäysmahdollisuus sponsoreille. Joukkueiden sponsorit maksavat suuria summia saadakseen näkyvyyttä, mutta ovatko kisakumppanit niitä, jotka todella saavat parhaan vastineen rahalleen?
Esimerkiksi ranskalainen pankki LCL maksaa vuosittain noin 12 miljoonaa dollaria saadakseen sponsoroida keltaista paitaa. Tämä summa on pienempi kuin keskikokoisen joukkueen nimioikeuksista maksettava hinta, mutta tarjoaa huikeaa näkyvyyttä. Keltaisen paidan sponsorointi onkin LCL:lle todellinen löytö.
Ranskan ympäriajo – taloudellinen merkitys
Tour de France on ranskalaisille enemmän kuin pelkkä urheilutapahtuma; se on kansallinen juhla.
Kilpailu on verrattavissa Wimbledonin ja The Openin yhdistelmään, ja se markkinoi Ranskaa maailmanlaajuisesti.
Ranskan alueelliset ”departementit” maksavat 80 000 – 120 000 euroa saadakseen osan kilpailun etapista, ja avausetapin isännöinti voi maksaa miljoonia euroja.
Bilbao käytti 12,2 miljoonaa euroa isännöidessään vuoden 2023 Tourin avausetappeja, mutta Baskimaa arvioi saaneensa tästä 104 miljoonan euron taloudellisen hyödyn.
ASO:n rooli
ASO on tunnetusti tarkka taloudellisista tiedoistaan, mutta arvioiden mukaan Tourin vuosittaiset tulot ovat yli 150 miljoonaa euroa, ja voittoa jää 20 prosenttia. Amaury-perhe onkin selkeästi suurin voittaja Tourissa, mutta ketkä muut saavat rahalleen vastinetta?
Joukkueet ja sponsorit
Kilpailuun osallistuvat joukkueet eivät ole suuria voittajia, sillä palkintorahaa jaetaan vain 2,3 miljoonaa euroa, josta voittaja saa 500 000 euroa. Joukkueet luottavat sponsoreihinsa rahoittaakseen toimintansa, ja tässä näkyykin todellinen tuotto.
Nimikkosponsorit kattavat yleensä noin 70 prosenttia huipputason joukkueen vuosibudjetista, joka voi suurimmilla joukkueilla olla jopa 55 miljoonaa euroa. Tämän vuoksi nimioikeudet jaetaan usein parin brändin kesken.
Esimerkiksi EF Education-EasyPostin budjetti on noin 18–22 miljoonaa euroa vuodessa. Sponsoreiden 70 prosentin osuus tarkoittaa, että nimisponsorit maksavat yhteensä noin 15,4 miljoonaa euroa.
Joukkueen johtaja Jonathan Vaughtersin mukaan he tavoittelevat sponsorisijoitukselle kymmenkertaista tuottoa mainosnäkyvyytenä.
Näkyvyyden arvo
Relo Metricsin vuonna 2020 tekemän tutkimuksen mukaan näkyvät sponsorit saavat lähes 50 000 yksittäistä “näkyvyysvälähdystä” Tourin aikana.
Sponsoreiden mainosarvo koko kaudelta oli 38 miljoonaa euroa ja nimioikeuksien tuoma lisäarvo 67,4 miljoonaa euroa. Tämä tekee Tourista erinomaisen sijoituksen brändeille.
France Télévisions (FTV) välittää kilpailun jokaisen hetken ympäri maailmaa. Vuonna 2022 FTV:n katsojamäärä oli 42,5 miljoonaa ja kilpailu tavoitti yhteensä 150 miljoonaa katsojaa Euroopassa, mikä tarkoittaa 715 miljoonaa tuntia suoraa lähetystä.
Tämä on valtava määrä brändinäkyvyyttä, ennen kuin edes huomioidaan sosiaalinen media.
LCL:n menestystarina
Ranskalainen pankki LCL tekee ehkä älykkäimmän sijoituksen koko kilpailussa maksamalla 12 miljoonaa dollaria vuodessa keltaisen paidan sponsoroinnista.
Tämä on noin 13,7 prosenttia kilpailun vuosittaisista sponsorituloista ja vastaa keskikokoisen joukkueen nimioikeuksien hintaa.
LCL saa näkyvyyttä jokaisessa etapin voittoseremoniassa ja positiivista assosiaatiota kilpailun johtajan tukijana. Relo Metricsin tutkimuksen mukaan keltaisen paidan brändäys on kilpailun arvokkainta näkyvyyttä.
LCL on ollut keltaisen paidan sponsori vuodesta 1987 ja vuonna 2023 he jatkoivat sopimustaan vielä viideksi vuodeksi. Tämä pitkäaikainen sitoutuminen osoittaa, kuinka arvokasta Tour de Francen tarjoama näkyvyys on.
Lopuksi
Ranskan ympäriajo on brändeille valtava mahdollisuus, ja vaikka ASO on selkeä voittaja, myös sponsorit saavat merkittävää vastinetta rahoilleen.
Olipa kyseessä joukkueiden nimisponsorit tai keltaisen paidan sponsori LCL, Tour tarjoaa ainutlaatuisen alustan brändien näkyvyydelle ja markkinointiarvolle keskellä kesää, jolloin monet muut kiinnostavammat lajit ja sarjat ovet tauolla ennen syksyn liigastartteja.
Lähde: SportsPro
Lue lisää aiheesta Ranskan ympäriajo Atleetista