Atleetin muiden tallien F1 kausiennakot:
Vaikka Ferrari olikin ainoa talli, joka saavutti osakilpailuvoiton mestaruuden voittaneen Red Bullin lisäksi vuonna 2023, se ei tarkoita, että kausi olisi ollut menestys Scuderialle. Fred Vasseurin vakaa käsi ohjaa punaista laivaa, kun hän aloittaa toisen vuotensa tallipäällikkönä. Saako Ferrari 2024 tuotettua auton, joka kykenee haastamaan mestaruudesta tällä kaudella? Tässä katsaus ehkä kaikkien aikojen tunnetuimman F1-tallin tilanteeseen…
Ferrari 2024 kuljettajat
Charles Leclerc #16: 5 osakilpailuvoittoa, 30 palkintopallisijoitusta, 1074 pistettä, 125 osakilpailua
Carlos Sainz #55: 2 osakilpailuvoittoa, 18 palkintopallisijoitusta, 982.5 pistettä, 185 osakilpailua
Charles Leclerc aloittaa kuudennen peräkkäisen kautensa Ferrarilla vuonna 2024, ja seitsemännen kautensa F1:ssä, aiemmin hän ajoi Sauberilla vuonna 2018. Voitottoman kampanjan jälkeen Monegasque-kuljettaja haluaa varmasti oikaista asiat tällä kaudella.
Leclercilla on muutama voitto vyönsä alla, mutta hänellä ei ole vielä ollut jatkuvaa mestaruustaistelua. Hän sijoittui toiseksi kuljettajien mestaruudessa 2022, mutta vahvan kauden alun jälkeen Ferrari-mies jäi ilman voittoa kauden jälkipuoliskolla, kun Max Verstappen karkasi mestariksi.
Leclercin kumppanina Carlos Sainz aloittaa neljännen peräkkäisen kauden – mutta parivaljakon yhteistyö päättyy, kun Lewis Hamiltonin on ilmoitettu kilpailevan punaisessa ensi vuonna.
Sainz aloitti F1-uransa vuonna 2015 Red Bullin tallissa, ajoi Verstappenin rinnalla Toro Rossolla. Hän pysyi siellä kaksi ja puoli kautta, ennen kuin korvasi Jolyon Palmerin Renault’lla loppuvuodesta 2017.
Sainz siirtyi sitten McLarenille, vietti kaksi kautta ystävänsä Lando Norrisin rinnalla ennen kuin vastasi Ferrarin kutsuun. Ensimmäisen voiton Silverstonessa vuonna 2022 jälkeen seurasi voitto Singaporessa viime vuonna, mikä teki Sainzista ainoan ei-Red Bull -kuljettajan voittamaan osakilpailun vuonna 2023.
Mutta Hamiltonin siirtyessä Maranelloon vuoden lopussa, espanjalainen etsii jälleen uutta tallia – ja hänen nopeutensa sekä yhden kierroksen että kilpailun aikana huomioiden, hänellä ei pitäisi olla pulaa tarjouksista vuodelle 2025.
Viime kausi
Ferrarin tehtävä oli yrittää pysäyttää Red Bullin eteneminen vuonna 2023. Saavutettuaan toisen sijan sekä valmistajien että kuljettajien mestaruuskilpailuissa – Leclercin kanssa – vuonna 2022, toiveet olivat korkealla siitä, että Scuderia voisi kuroa kiinni etumatkaa Red Bulliin kauden välisenä aikana.
Mutta sen sijaan he menivät toiseen suuntaan ja viettivät suuren osan alkukaudesta vaikeasti ajettavan auton kanssa, jota he eivät täysin ymmärtäneet. Renkaiden kulumisesta tuli jatkuva ongelma, sillä SF-23 oli paljon vaativampi renkaille kuin kilpailijansa ja tippui usein kilpailussa tämän seurauksena.
Aika-ajot sujuivat paremmin, ja Ferrarilla oli paljon vauhtia yhden kierroksen aikana. Tiimi saavutti yhteensä kuusi paalupaikkaa vuonna 2023, mukaan lukien kolme viimeisestä viidestä kilpailusta. Leclerc saavutti kolme palkintopallisijoitusta neljästä viimeisestä kilpailusta yhdessä muutaman aikaisemmin kaudella saavutetun kanssa.
Ferrari taisteli kovaa Mercedeksen kanssa toisesta sijasta, lopulta jääden kolmella pisteellä. Mutta taisteleminen toisesta sijasta ei ole se, mitä Ferrarin kaltaisen tallin seisoma ja historia odottavat. Luotettavuus maksoi myös heille, kun sekä Sainz että Leclerc eivät saaneet autoaan starttaamaan kisoihin kauden myöhäisessä vaiheessa.
Tiimipäällikkö Fred Vasseurilla oli paljon pohdittavaa ensimmäisen vuotensa jälkeen, mutta merkkejä siitä, että Ferrarilla oli parempi ymmärrys rengasongelmistaan kauden edetessä, on lupaavia, kun suunnataan kohti kautta 2024 – erityisesti koska Vasseurilla täytyy olla jotain erityistä hihassaan houkutellakseen Hamiltonin pois Mercedekseltä.
Historia
Ferrari on synonyymi Formula 1:lle. Ainoa talli, joka on kilpaillut joka vuosi maailmanmestaruuskilpailujen alusta lähtien, Scuderia on lajin selkäranka. Mutta tämä historiallinen asema ei ole aina tarkoittanut menestystä.
Heillä on vaikuttava luettelo mestareista, Alberto Ascari, Mike Hawthorn ja Phil Hillistä neljän pyörän ja kahden pyörän mestariin John Surteeseen. Niki Lauda voitti kaksi kolmesta maailmanmestaruudestaan Ferrarilla ja koki myös kuuluisan onnettomuutensa Ferrari 312T2:lla.
Jody Scheckterin mestaruuden jälkeen vuonna 1979 Ferrari kärsi pitkän kuivan kauden, jonka rikkoi lopulta heidän kultainen kautensa, kun Michael Schumacher, Jean Todt ja Ross Brawn yhdistivät voimansa viiden peräkkäisen kuljettajien mestaruuden saavuttamiseksi saksalaiselle. Sitä seurasi Kimi Räikkösen voitto vuonna 2007 – tallin viimeisin mestaruus tähän mennessä.
Scuderialla on yhteensä 16 valmistajien mestaruutta, joista viimeisin voitettiin vuonna 2008. Felipe Massan, Fernando Alonson ja Sebastian Vettelin parhaista yrityksistä huolimatta talli ei ole lisännyt mestaruutta sen jälkeen.
Suurin saavutus
Tallilla, jolla on niin kunnioitettava historia, on niin monia saavutuksia valittavana – mestaruuksia, uskomattomia ajotapahtumia, loistavia paluita. Mutta ehkä suurin saavutus, jonka talli on viime aikoina saavuttanut, on seitsemänkertaisen maailmanmestarin Lewis Hamiltonin vakuuttaminen liittymään heidän riveihinsä.
Hamilton on ollut Mercedesin kuljettaja siitä lähtien, kun hän oli nuori poika. Hän on ajanut vain kahdelle tallille F1:ssä, McLaren-Mercedesille ja hopeanuolille. Hänellä on läheinen työsuhde Toto Wolffiin, voittanut kuusi seitsemästä mestaruudestaan tallissa ja on mukana monissa Mercedesin aktiviteeteissä, jotka ovat lähellä hänen sydäntään.
Joten Ferrarille, ilman mestaruutta vuosikymmeneen ja jo olemassa olevalla kuljettajalla, joka on osa Scuderia-perhettä niin kuin Hamilton on Mercedeksellä, houkutella britti talliin viimeisille vuosilleen F1:ssä on uskomaton saavutus.
Se järkytti lajia, kun siitä ilmoitettiin, sitä pidetään tämän vuosisadan suurimpana kuljettajasiirtona – ja nyt on Ferrarin tehtävä toimittaa Hamiltonille auto, jolla hän voi haastaa mestaruuden, etsiessään kahdeksatta maailmanmestaruuttaan. Vaikka voisi odottaa, että Leclercilla olisi sanottavaa siitä.
Yksi keskeinen tavoite vuodelle 2024
Ferrarilla oli viime vuonna runsaasti aika-ajojen vauhtia, mutta kisapäivinä he joutuivat luovuttamaan asemiaan. Joten yksi keskeinen tavoite vuodelle 2024 on ymmärtää Pirellin renkaita paremmin.
On äärimmäisen tärkeää saada renkaat toimimaan niin, että kuljettajat voivat painaa täysillä ilman pelkoa renkaiden hajoamisesta ja liiallisesta kulumisesta. Ja Ferrarilla heidän täytyy pystyä siihen myös muiden autojen likaisessa ilmassa ajaessaan. Molemmat kuljettajat valittivat rengasongelmistaan läpi viime kauden, ja ongelmat olivat erityisen ilmeisiä korkean nopeuden, korkean kulumisen radoilla.
Se mahdollisti kilpailijoiden ohittaa heidät kilpailuissa liian monta kertaa, ja sekä Leclerc että Sainz joutuivat nostamaan jalkaa ja varomaan renkaitaan kisan aikana. Mutta kuten viimeiset kilpailut osoittivat, jos he pystyisivät hallitsemaan renkaita, autot pysyivät nopeina. Joten, jos Scuderia onnistui hallitsemaan renkaidensa ongelmat kilpailupolttoaineen kuormituksessa, he voisivat hyvinkin löytää itsensä paljon paremmasta asemasta mennessä vuoteen 2024.
Ferrari 2024 ennuste
Ferrarille kausi tulee olemaan kehityspainotteinen, jolla valmistellaan vuotta 2025 ja Lewis Hamiltonin tuloa talliin. Talli kamppailee valmistajien kakkospaikasta Mercedeksen, McLarenin ja Aston Martinin kanssa. Ennusten valossa näyttää siltä, että punaiset ovat tällä kertaa jäämässä neljännelle sijalle viime kauteen verrattuna McLaren tulee ohittamaan heidät.
Tietopaketti Ferrari 2024
Omistajat: Osakkeet (67%), Exor (23%), Piero Ferrari (10%)
CEO: Benedetto Vigna
Tallipäällikkö: Frédéric Vasseur
Kotipaikka: Maranello, Italia
Moottori: Ferrari
Pääsponsori: Ei ole
Premium-sponsorit:
- Puma
- Santander
- Shell
- VGW
Muut sponsorit: AWS, Bang & Olufsen, Bitdefender, Celsius, Ceva Logistics, DXC, Ecopol, Genesys, Giorgio Armani, Harman Automotive, HCL Software, Iveco, Manpower Group, OMR, Palantir, Philip Morris International, Ray-Ban, Richard Mille, Riva, TechnoGym, VistaJet, ZCG, Bell Helmets, Brembo, Garrett, Mahle, NGK Spark Plugs, Öhlins, Pirelli, Riedel, Sabelt, SKF
Artikkelikuva: Bing.com