F1 kausiennakot - Haas 2024

F1 Kausiennakko – Haas 2024

atleetti |

Atleetin muiden tallien F1 kausiennakot:

Viime vuoden tähän aikaan mietittiin, voisiko Haas jatkaa nousuaan vuoden 2022 kahdeksannen sijan tuomalla menestyksellä rakentajien pisteissä. Se, että he aloittavat kauden 2024 uuden tallipäällikön johdolla, kertoo siitä, miten kävi. Yksinkertaisesti sanottuna kausi 2023 oli amerikkalaiselle tallille haastavaa, kun he olivat rakentajien pisteissä viimeisinä vain 12 pisteellä. Haas 2024 suunta voi olla vain ylöspäin.

Haas 2024 kuljettajat

Kevin Magnussen #20: 1 palkintopallisija, 1 paalupaikka, 186 pistettä, 163 osakilpailua

Nico Hülkenberg #27: 1 paalupaikka, 530 pistettä, 203 osakilpailua

Kuljettajapareja ajatellen et löydä monia kokeneempia kuin Kevin Magnussen ja Nico Hülkenberg. Et myöskään löydä paria, joka arvostaisi enemmän mahdollisuutta ajaa Formula 1:ssä, sillä he ovat olleet pakotettuja välillä ajamaan muitakin kilpa-autoja.

Magnussen teki yllätyspaluun F1:een Haasille vuonna 2022, kilpailtuaan heidän kanssaan vuosina 2017-2020 ennen kuin hänet potkaistiin pois kaudelle 2021. Nyt hän aloittaa seitsemännen kauden Haasilla. Sitä ennen Magnussen kilpaili McLarenilla ja Renault’lla.

Hülkenbergilla oli sen sijaan kolme kautta ilman pysyvää paikkaa vuosina 2020-22 ennen saapumistaan Haasille vuonna 2023. Saksalainen oli aiemmin kilpaillut muun muassa Williamsilla, Force Indialla ja Renault’lla. Tämän lisäksi hän teki myös kaksi kertaa esiintymisen supersijaisena Racing Pointilla vuonna 2020 ja kahdesti Aston Martinilla vuonna 2022.

Haas on kuitenkin pitänyt parista kiinni syystä – molemmat ovat kokeneita F1-kuljettajia  Hülkenbergin juhliessa 200. F1-starttiaan vuoden 2023 Meksikon GP:ssä.

Viime kausi

Lyhyesti sanottuna 2023 oli Haasille taistelua. He sijoittuivat viimeiseksi rakentajien pisteissä – vain 12 pisteellä – ja tämä johti lopulta pitkäaikaisen tallipäällikön Guenther Steinerin lähtöön tammikuussa.

Yksinoikeudella antamassaan haastattelussa F1.comille tallin omistaja Gene Haas selitti päätöksen “perustuneen suorituskykyyn”. Hän lisäsi: “Tässä olemme kahdeksantena vuotenamme, yli 160 kilpailua – meillä ei ole koskaan ollut palkintopallisijaa. Viimeiset pari vuotta olemme olleet 10. tai 9.”

Sunnuntait olivat erityisesti ongelmallisia Haasille. Heidän yhden kierroksen vauhtinsa tarkoitti, että he olivat suhteellisen kilpailukykyisiä lauantaina, mutta rengasongelmat laskivat heidän sijoitustaan kisapäivänä tulostaulukossa.

Matkan varrella oli kuitenkin joitain valonpilkahduksia. Erityisesti Hülkenberg näytti vahvaa suorittamista olosuhteisiin nähden kauden eri vaiheissa. Hän oli mies, joka sinetöi tallin parhaan sijoituksen vuonna 2023 – seitsemännen sijan Australiassa – ja vastasi yhdeksästä Haasin keräämistä 12 pisteestä.

Saksalainen oli myös erittäin vakuuttava aika-ajoissa, selviytyen Q3:een kahdeksan kertaa. Kanadassa hän jopa sijoittui toiseksi Max Verstappenin perässä, vaikka myöhemmin kolmen lähtöruudun rangaistus punaisen lipun rikkomisesta pudotti hänet alaspäin lähtöjärjestyksessä.

Magnussenin 2023 oli huomattavasti haastavampi kuin hänen paluuvuotensa 2022. Hän keräsi kauden aikana vain kolme pistettä. Myöhäinen ohitus Yuki Tsunodaa vastaan ja kymmenes sija Saudi-Arabiassa ansaitsee kuitenkin erityismaininnan.

Historia

Haas on viimeisin täysin uusi F1-talli sen jälkeen, kun Gene Haas osti Banbury-pohjaisen Marussia F1 -tehtaan ja astui lajiin vuonna 2016. Heidän vahvat yhteytensä Ferrariin ovat auttaneet heitä toiminnassaan ja pitäneet kustannukset kurissa.

Heidän ensimmäiset kaksi kauttaan toivat vankat kahdeksannen sijan sijoitukset rakentajien mm-pisteissä ennen kuin erittäin uskottava viides sija saavutettiin vuonna 2018. Se oli kuitenkin parasta, mitä heille on tuloksellisesti koskaan tapahtunut – lasku yhdeksänneksi seurasi seuraavina kahtena kautena, eivätkä he saaneet pisteitä lainkaan vuonna 2021.

Vuonna 2022 he palautuivat kahdeksanneksi – keräten 37 pistettä matkan varrella – ennen kuin olivat jälleen pohjalla viime vuonna. Merkittävin muutos tulevaisuudessa on se, että suosittu, karismaattinen Steiner on poissa, ja tuleva kampanja on Haasin ensimmäinen ilman häntä.

Suurin saavutus

Ei ole yllättävää, että vuonna 2023 mikään ei saavutus ei kovin kummoinen ollut, joten meidän on kaivettava syvemmälle menneisiin kausiin etsiessämme Haasin saautuksia.

Magnussenin yllätyspaalu vuoden 2022 Sao Paulon GP:ssä on mainitsemisen arvoinen, mutta Haasin vuoden 2018 kampanja – viides sija – oli todella hieno saavutus.

Tanskalainen ajoi tuolloin tallissa, yhdessä Romain Grosjeanin kanssa, ja Haasin nopealla autolla he onnistuivat keräämään 93 pistettä. Se on selkeästi tallin paras sijoitus rakentajien sarjassa tähän mennessä.

Yksi tärkeä tavoite vuodelle 2024

Vaikka yksinkertaisesti tulosten parantaminen on selvästi Haasin tavoite tulevalla kaudella, todellinen tavoite heille vuodelle 2024 tulisi olla siirtyminen eteenpäin Steineristä. Nyt on Ayao Komatsun aika, tallin entisen pääinsinöörin, joka on nostettu korvaamaan Netflixin Taistelu paalupaikasta- sarjassakin myyttiseksi nousseen hahmon.

Itse asiassa japanilainen insinööri on jo vakuuttanut, ettei hän yritä olla Guenther Steiner. Saadakseen menestystä tallille hänen komennossaan Ayaon on tehtävä asiat omalla tavallaan. Hänen insinööritaustastaan on varmasti hyötyä siinä. Hän tuntee myös tallin erittäin hyvin, sillä hän on ollut mukana vuodesta 2016 lähtien ja noussut useiden eri roolien kautta nykyiseen asemaan tallin johdossa..

Muutos tulee kuitenkin olemaan pitkä prosessi, ja Komatsu on realistinen lyhyen aikavälin näkymistä. “Bahrainin avauskisassa uskon yhä, että olemme häntäpäässä, ellemme peräti viimeisinä”, hän myönsi.

Loppujen lopuksi Haasin menestystä vuonna 2024 ei arvioida Bahrainissa. Sitä arvioidaan sen mukaan, miten he päättävät vuoden suhteessa siihen, mistä lähtivät.

Haas 2024 ennuste

Haasille on tulossa haastava kausi haastavien kausien jatkoksi. Kokeneet kuljettajat, mutta kokematon tallin johtoporras on yhdistelmä, joka harvoin on tuonut loistavia tuloksia. Näyttääkin siltä, että Haas jatkaa jumbona alkavallakin kaudella valmistajien pistetaulukossa. Kuljettajien osalta Hulkenberg kerännee muutaman pisteen Magnussonia enemmän, mutta molempien sijoitukset kuljettajien pistetaulukossa jäävät sijoille 16.-20.

Haas 2024 tietopaketti

Omistaja: Gene Haas
Toimitusjohtaja: Joe Custer
Tallipäällikkö: Ayao Komatsu
Kotipaikka: Kannapolis, USA ja Banbury, UK
Moottori: Ferrari
Nimisponsori: MoneyGram
Nimisponsorin sopimus: Kolmen vuoden sopimus vuodesta 2023 arvoltaan 20 miljoonaa dollaria vuodessa
Pääsponsorit
  • Haas Automation
  • Play’n Go

Muut sponsorit: Chipotle, Haas Tooling, MGM Rewards, Oakberry, Palm Angels, Schuberth, Taittinger, TravisMathew, Tricorp Workwear, Alpinestars, New Era, Pirelli