Iiro Harjula (vasemmalla) ja Mikael Svensson kertoivat Viaplayn uudesta tv-kanavasta. Kuva: Roope Määttä

Viaplay tekee jättimäisen peliliikkeen – yllättää suomalaisissa televisioissa: “Kulunut liian pitkään”

Roope Määttä |

HELSINKI. Viaplay Group lanseeraa vapaasti katseltavissa olevan urheilutelevisiokanavan Suomeen 6. marraskuuta.

Mediayhtiö kertoi uudesta aluevaltauksestaan tiedotustilaisuudessa keskiviikkona. Uudella mainosrahoitteisella Viaplay TV -urheilukanavalla tarjotaan Viaplayn suoria urheilulähetyksiä, studiotuotantoja, urheiluaiheisia makasiiniohjelmia ja uusintoja.

Suomen Viaplayn toimitusjohtajan Mikael Svenssonin mukaan kaikille suomalaisille kuluttajille annetaan mahdollisuus nauttia kattavasti suoratoistopalvelun urheilutarjonnasta.

– Mielestäni on kulunut liian pitkään, ettei Suomen markkinassa ole ollut urheiluun keskittyvää televisiokanavaa, Svensson sanoo Atleetille ja jatkaa.

– Meillä on upea urheilutarjonta, ja haluamme saada lisää suomalaisia mukaan. Tämä on myös suuri myynninedistämismahdollisuus Viaplaylle ja maksullisille kanavillemme.

Uusi kanava ilmestyy television kanavapaikalle 21. Lähetykset alkavat 6. marraskuuta kello 14.00. Ensimmäinen suora lähetys on KuPSin Konferenssiliigan ottelu Slovan Bratislavaa vastaan samana iltana.

– Ensimmäisellä viikolla tarjotaan Konferenssi- ja Eurooppa-liigaa, Valioliigaa ja NHL:ää parhaaseen katseluaikaan. Kannattaa kääntää kanavalle ja katsoa, Svensson luettelee.

Pääpaino on jalkapallossa

Säännöllisesti uudella kanavalla esitetään perjantai-iltaisin Bundesliigan ottelu, lauantaisin brittifutista ja sunnuntaisin yksi tai kaksi Ligue 1 -ottelua Ranskasta.

Kanavalla näytetään suorana myös yksittäisiä kamppailuja NHL:stä, Formula 1 -harjoituksia, mäkihyppyä, dartsia ja Moto GP:n kisoja.

Viaplay TV:n lähetysaika on pääsääntöisesti arkisin kello 14–24 ja viikonloppuisin kello 10–24 välillä. Svensson painottaa, että päätuote Suomessa on edelleen maksullinen suoratoistopalvelu.

MTV Urheilu omistaa Suomessa lähetysoikeudet esimerkiksi Liigaan, Mestikseen, Mestarien liigaan, La Ligaan ja Serie A:han. Sanoma puolestaan kertoi viime viikolla hankkineensa oikeudet NFL:ään (lue uutinen).

– En kommentoi tiettyjä oikeuksia, mutta tietysti arvioimme tarjontaamme jatkuvasti, Svensson totesi.

Toimitusjohtajan mukaan Viaplay haluaa palvella uudistuksellaan entistä laajempaa joukkoa suomalaisia. Svensson uskoo, että pitkässä juoksussa uusi ilmaiskanava näkyy positiivisesti myös Suomen yhtiön taloudessa.