Kansainvälinen Olympiakomitea KOK on päättänyt, että jatkossa jokainen olympiakisoihin osallistuva urheilija saa 10 000 dollarin palkkion olympiaurakastaan.
Kyse ei ole menestysbonuksesta. Jokainen urheilija, joka olympialaisiin osallistuu, tienaa kymppitonnin.
Kymppitonni maksetaan jokaiselle urheilijalle, joka kilpaili Milano Cortinan talviolympiakisoissa viime helmikuussa. Myös NHL-kiekkoilijoille, jotka tienaavat kaudessa miljoonia.
Monelle suomalaiselle olympiaurheilijalle kymppitonnin osallistumisbonus on iso raha. Esimerkiksi Suomen naisten jääkiekkomaajoukkueen pelaajat ovat menettäneet valtiovallan jakaman 10 000 euron verottoman apurahansa.
Nyt Naisleijonat saavat yhden kauden osalta 10 000 dollaria, joka siis melkein vastaa aiempaa vuoden apurahasumman määrää.
Olympialaisten talvilajeissa suomalaisurheilijoiden tilanne on parempi kuin kesälajeissa, joissa moni olympiatason suomalaisurheilija kilpailee köyhyysrajalla. Los Angelesin 2028 olympialaisissa kisaaminen toisi monelle suomalaisurheilijalle ansiotasoon nähden mukavat tienestit.
KOK:n päätös kymppitonnista jokaiselle olympiaurheilijalle on reilu. Tehdäänhän olympiakisojen sponsorituloilla jättisummia, mutta urheilijat eivät saa itse pitää olympialaisissa henkilökohtaisia sponsoreitaan esillä.
Moinen on ollut lievästi sanottuna epäreilua. Nyt kymppitonnin bonuksella sponsoroidaan tätä epäkohtaa.

















