MM-futiksessa pääsee kahdella maalilla suoraan jatkoon

Otto Palojärvi |

Australia ja Paraguay pelasivat torstaina Santa Clarassa San Franciscon liepeillä ottelun, joka ei jää jalkapallon MM-historiaan viihdearvollaan. Tulos 0-0 riitti Australialle jatkopaikkaan ja Paraguay menee sekin todennäköisesti jatkoon lohkokolmosten joukossa.

Australia voitti avausottelussaan Turkin 2-0 tehtyään maalit vähistä paikoistaan. Yhdysvalloille Australia hävisi 0-2. Mutta kaksi maalia siis riitti Australialle suoraan jatkopaikkaan.

– Kakkossijasta on syytä olla ylpeä. Meillä oli kolme hyvää peliä. Ensimmäinen puoliaika USA-ottelussa oli huono, mutta paransimme siitä. Olimme tänään hyvin tasavahvoja, kommentoi Australian pelaaja Ajden Hrustic mediahaastattelussa.

Australia pääsi edellisissä MM-kisoissa Qatarissa 16 joukkoon voitettuaan Tanskan. Hrustic oli silloinkin mukana.

– On aina erityistä päästä jatkoon. Ei ole väliä, miten vaikeaa tai helppoa on ollut. Täytyy nauttia tästä. Se on pääasia. Teimme työmme ja saimme kotimaamme ylpeiksi, Hrusticilta kysyttiin näiden kahden jatkoonpääsykokemuksen eroista.

Australia kohtaa pudotuspelissään joko Egyptin, Iranin tai Belgian. Kaikkein kovimman luokan vastustajaa ei ole luvassa, vaikka Australia ei voittajasuosikki välttämättä olekaan.

– MM-kisoissa ei koskaan ole helppoa reittiä. Näimme USA-ottelussa, että jos pelaamme liian löysästi, menee kaksi maalia omiin, Hrustic sanoi tästä.

Australian joukkue sai perjantaille vapaapäivän. Mitä Hrustic aikoo tehdä?

-Se on oma asiamme. En kerro sitä teille, hän naurahti.

Yhdysvallat hävisi viime hetken maalilla

Yhdysvallat oli voittanut aiemmissa peleissään Paraguayn 4-1 ja Australian 2-0. Lohkovoittonsa MM-isäntä oli varmistanut jo ennen Turkki-ottelua.

Torstaina Los Angelesissa Turkki voitti Yhdysvallat Kaan Ayhanin viime hetken maalilla 3-2, mutta tuloksella ei ollut mitään merkitystä jatkon kannalta. Oli varmistunut jo aiemmin, että Turkin taival katkeaisi alkusarjaan.

Yhdysvallat peluutti ottelussa pelaajia, jotka normaalisti aloittavat penkillä.

– Hävisimme pelin. Tätä peliä meidän ei olisi pitänyt hävitä. Meillä oli paikkoja ja olisimme voineet tehdä parempaa työtä puolustuksessa. Mutta sellaista sattuu. Oli pelaajia, jotka eivät olleet pelanneet, kommentoi Yhdysvaltain pelaaja Brenden Aaronson.

– Mutta ottelu oli silti hyvä. Turkki on huippujoukkue. He eivät olleet pelanneet parhaalla tasollaan tässä turnauksessa. Tänään näitte heiltä todellista tasoa, Aaronson jatkoi.

Vaikuttaako viime hetken tappio Yhdysvaltain joukkueeseen?

– En ole ollenkaan huolissani. Joukkue on hyvässä tikissä. Turkki teki maaleja, mutta tästä mennään eteenpäin. Toisella puoliajalla reagoimme hyvin. Meillä oli hyviä paikkoja, ja jos olisin tehnyt maalin, olisi pelin tulos ollut toinen, vastasi Aaronson tähän kysymykseen.

Yhdysvalloille hieno asia on tähtipelaaja Christian Pulisicin toipuminen pelikuntoon. Aaronson korostaa Pulisicin tärkeyttä joukkueelleen.

– Aina tapahtuu fantastisia asioita, kun Christian on kentällä. Olen koko urani ajan katsonut häntä ylöspäin. Olen oppinut häneltä viiden vuoden aikana niin paljon. Hän tekee eron ottelussa.

Yhdysvaltojen pudotuspelivastustaja on Bosnia-Hertsegovina. Keskiviikkona San Franciscossa pelattavaan otteluun Yhdysvallat lähtee suosikkina.

– Meillä oli alkulohkossa hyviä esityksiä. Tässäkin pelissä oli paljon hyvää. Otamme hyvät asiat mukaan ja olemme valmiita Bosniaa vastaan.

Tietysti  paineetkin ovat kovat. Tappio Bosnia-ottelussa olisi iso pettymys ja latistaisi kisahypeä.

– On iso juttu kotikisoissamme, mutta keskitymme siihen, mihin olemme syntyneet, eli pelaamme jalkapalloa. Se on kaikki, jota voimme tehdä. Jalkapallossa on paineita, varsinkin kotikisoissa, Aaronson sanoi tästä.

– Ennen peliä on viisi päivää. Siinä on paljon valmistautumisaikaa, Aaronson lisäsi.