F1 kausiennakko - Kick Sauber 2024

F1 Kausiennakko – Kick Sauber 2024

atleetti |

Atleetin muiden tallien F1 kausiennakot:

Kick Sauber 2024 aloittaa täysin uudella identiteetillä tällä kaudella. Aiempi yhteistyö Alfa Romeon kanssa päättyi viiden kauden jälkeen. Tilalle saapuu uusi nimi – Kick Sauber – ennen kuin Audin ottaa tallin tehdastiimikseen vuoden 2026 sääntömuutoksista lähtien. 

Kick Sauber 2024 kuljettajat

Valtteri Bottas #77: 10 voittoa, 67 palkintosijaa, 1797 pistettä, 222 osakilpailua

Zhou Guanyu #24: 12 pistettä, paras sijoitus 8., 44 osakilpailua

Valtteri Bottas on yksi kokeneimmista kuljettajista ja on ajanut jo 222 osakilpailua. Bottas aloitti uransa yli 10 vuotta sitten Williamsilla, vuonna 2013. Hän saavutti ensimmäiset palkintosijansa Williamsilla ja varmisti sitten halutun paikan Mercedekseltä kaudella 2017, kun Nico Rosberg päätti uransa maailmanmestarina.

Vaikka hän saavutti kaksinumeroisen määrän voittoja ja auttoi viiden peräkkäisen valmistajien mestaruuden saavuttamisessa yhdessä Lewis Hamiltonin kanssa, hopeanuoli-talli päätti muuttaa kuljettajakokoonpanoa vuonna 2022. Silloin Mercedeksen pitkäaikainen suojatti George Russell tuli talliin ja Bottas lähetettiin Sauberin pyörittämään Alfa Romeo -tiimiin Kimi Räikkösen lopetettua uransa.

Nyt 34-vuotiaana Bottasin pitkä kokemus lajista yhdistyy 24-vuotiaan Zhou Guanyun nuoruuteen, joka debytoi yhdessä suomalaisen kanssa vuoden 2022 kaudella ja teki juuri ja juuri tarpeeksi ansaitakseen jatkosopimukset sekä 2023 että 2024 kausille.

Viime kausi

Bottas hyödynsi Alfa Romeon vahvaa alkua F1:n uusimmalla maaefekti- aikakaudella keräämällä tarpeeksi pisteitä kauden 2022 alussa auttaakseen heitä saavuttamaan vaikuttavan kuudennen sijan pistetilastossa. Vuonna 2023 Sauber tippui kuitenkin valmistajien listan häntäpäähän jättäen taakseen vain Haas-tallin.

Bottasin sanoin, kun sveitsiläistiimi toi oman päivityksensä kauden aikana toivoen saavansa enemmän vauhtia, nettotulos oli vain “tasainen”, kun kilpailijat “löysivät suuria harppauksia, uusia konsepteja ja innovatiivisia asioita”.

Tulos oli tosiaan surkea yhdeksäs sijoitus pistetilastossa, kun Bottas ja Zhou keräsivät yhteensä vain 16 pistettä – eivätkä sijoittuneet yhteenkään kisaan kahdeksatta sijaa korkeammalle – 22 Grand Prix -viikonloppuna.

Se oli notkahdus, joka sai tallin päättäjät toimiin. Kunnioitettu James Key otti Jan Monchaux’n paikan teknisenä johtajana johtaen osastoa, joka aloitti “kunnianhimoisen” suunnitelman vastikään lanseeratun ja uudistetun C44:n parissa.

Historia

Sauber Motorsport perustettiin vuonna 1970 Peter Sauberin toimesta, ja sen jälkeen, kun tiimi osallistui mäkiajoihin ja kestävyyskilpailuihin – mukaan lukien voittamalla Le Mansin 24 tunnin kilpailun – tiimi pääsi F1-sarjaan vuonna 1993.

Sauber kilpaili omalla nimellään siitä ensimmäisestä kaudestaan vuoteen 2005, jolloin BMW saapui valmistajataustalla viiden vuoden ohjelmaksi, ja vuodesta 2011 vuoteen 2018, jolloin edellä mainittu Alfa Romeo -kumppanuus alkoi.

Vuonna 2024 Hinwilin talli on nimetty uudelleen Kick Sauberiksi. Mukana on myös värikäs, vihreävaltainen auton väritys. Autoteollisuuden jättiläinen Audi ottaa ohjat vuoden 2026 moottorisääntöjen tullessa ja tekee siitä tehdastiimin.

Sauberilla ovat ajaneet Bottaksen lisäksi suomalaisista formulakuskeista myös Jyrki Järvilehto, Mika Salo ja F1 uransa tallissa aloittanut Kimi Räikkönen.

Suurin saavutus

Sauberin suhde BMW:n kanssa toi välittömän käännekohdan parempaan. Vuoden 2005 kahdeksannen sijan jälkeen vahvistettu tiimi nousi viidenneksi vuonna 2006 ja peräti toiseksi vuonna 2007, herättäen toiveita tulevasta mestaruustaistosta.

Paljon palkintosijoja taskussaan BMW Sauber otti seuraavan askeleen vuonna 2008 saavuttamalla läpimurtovoiton – ja ykkös-kakkossijoituksen – Kanadan Grand Prixissä, jossa Robert Kubica johdatti maaliin tallitoverinsa Nick Heidfeldin edellä.

Mestaruus jäi kuitenkin saavuttamatta, sillä vaikka Kubica johti kuljettajien mestaruustaistelua Montrealin voiton jälkeen, hänen ja tallin haaste hiipui kauden edetessä, ja resursseja ohjattiin yhä enemmän vuoden 2009 sääntöuudistukseen.

Yksi keskeinen tavoite vuodelle 2024

Ottaen huomioon Bottasin kommentit tallin pettymyksistä auton kehityksistä viime kaudella, yksi pääpainopisteistä vuodelle 2024 on saada uudistettu tekninen osasto jälleen toimimaan täydellä teholla.

Jos tarkastelemme viime kauden päättyneen Abu Dhabin osakilpailua, ensimmäisen aika-ajosegmentin nopeimman, Max Verstappenin, ja hitaimman, Zhou, välillä oli alle sekunti, ja ensimmäisen ja 18. sijan välillä oli hieman yli kuusi kymmenystä.

Tämä korostaa nykypäivän F1:n hienojakoisia eroja. Lisää tasaisuutta tuonee nykyisen sääntökokonaisuuden voimassaolo kolmannella kaudella. Vahvan perustan ja tehokkaiden päivitysten avulla on mahdollista olla jatkuvasti lähempänä ja lähempänä kärkitaisteluita. Vain aika näyttää miten Kick Sauber tässä onnistuu ja tekeekö värikäs, vihreä-musta C44 yhtä suuren vaikutuksen radalla kuin se on jo tehnyt sen ulkopuolella.

Ennuste Kick Sauber 2024

Kick Sauberilla on potentiaalia nostaa sijoitustaan huomattavasti viime kaudesta ja palata edelliskausien kisaan keskikastin kärkipaikoista. Talvitestien perusteella autossa vauhti näyttää olevan kohdallaan ja mikäli luotettavuuskin riittää kisojen kunniakkaaseen läpivientiin, voidaan tallilta odottaa huomattavasti parempia tuloksia. Kick Sauber kamppailee keskikastin kärkipaikoista ja näyttää sijoittuvan valmistajien pisteissä seitsemänneksi kauden lopussa.

Kuljettajista Bottas on edelleen selkeä ykkönen ja hänen panoksensa auton kehittämisessä kauden aikana on kriittinen. Bottas tavoittelee tallin tavoin keskikastin kärkipaikkoja kuljettajien mm-taistossa. Ennusteemme valossa hän on sijalla 12.

Zhou tarvitsee onnistumisia ja erityisesti enemmän pisteitä mikäli hän haluaa jatkaa tallissa myös jatkossa. Realistisempaa on kuitenkin, että hän kamppailee sijoista 14.-16., kun kauden loppupisteitä lasketaan.

Tietopaketti Kick Sauber 2024

Omistajat: Longbow Finance (50%), Audi (50%)
Toimitusjohtaja: Andreas Seidl
Tallipäällikkö: Alessandro Alunni Bravi
Kotipaikka: Hinwil, Sveitsi 
Moottori: Ferrari
Nimisponsori: Stake
Nimisponsorin sopimus: Kolmevuotinen sopimus vuodesta 2023 arvoltaan 33 miljoonaa dollaria vuodessa
Pääsponsori: Kick 

Pääsponsorin sopimus: Vuodesta 2023 vuoteen 2025 arvo ei ole tiedossa

Muut sponsorit: Accelleron, Additive Industries, Agilis, Aioka, AMX, Assos, Aximtrade, Camozzi, Cielo, Ciesse Piumini, Code Zero, CorinthianRe, Curam Domi, Delsey, Diagnostix, Edelweiss, Everdome, Extreme Networks, Ferrari Trento, Georg Fischer, GlobeAir, Hyland, JigSpace, Kick, Marelli, Mascot Workwear, MindMaze, Mitsubishi Electric, Pirelli, ProTech Monte-Carlo, Puma, Rebellion, Sabelt, Salt, Save the Children, Seagate, SenseTime, Singha, Socios, Walter Meier, Web Eyewear, WhistlePig, Fix Network

LUE LISÄÄ AIHEESTA