F1 kausiennakko - RB 2024

F1 Kausiennakko – RB 2024

atleetti |

Atleetin muiden tallien F1 kausiennakot:

Uusi nimi, uusi tiimipäällikkö ja uusi henkilökunta – kaikki muuttuu RB:n edessä kaudelle 2024. Entistä AlphaTauri -tiimiä johtaa Laurent Mekies tiimipäällikkönä, kun Franz Tost on jäänyt eläkkeelle. Uudistukset ovat tuoneet uutta virtaa, mutta eritoten kunnianhimoisia suunnitelmia tulevaisuutta varten. Mutta kääntyykö RB 2024 suunta jo tulevalle kaudelle?

RB 2024 kuljettajat

Daniel Ricciardo #3: 8 Grand Prix -voittoa, 32 palkintosijaa, 1317 pistettä, 239 osakilpailua

Yuki Tsunoda #22: 61 pistettä, paras sijoitus 4., 66 osakilpailua

Alun perin näytti siltä, että Daniel Ricciardo viettäisi kauden 2023 sivustakatsojana Red Bullin varakuljettajana, mutta hän teki paluun radalle korvaten vaikeuksissa olleen Nyck de Vriesin kauden puolivälissä.

Australialainen kilpaili aiemmin tiimin entisen Toro Rosso -inkarnaationsa kanssa F1-uransa alussa, ennen siirtoja Red Bullille, Renaultille ja McLarenille.

Yuki Tsunoda puolestaan aloittaa neljännen kautensa tiimissä, jota hän on edustanut koko uransa ajan. Vahvan tulokaskauden jälkeen ennakko-odotukset eivät ole täyttyneet, mutta viime kaudella hän keräsi enemmän pisteitä tallikavereihinsa verrattuna. Tällä kaudella Ricciardon on jäätävä taakse, jotta Tsunoda ei jäisi vain ikuiseksi lupaukseksi.

Viime kausi

Red Bullin sisartiimille kauden alku oli vaikea. Paine kohdistui nopeasti de Vriesiin, joka kamppaili Tsunodaa hitaampana kauden alkuvaiheissa.

Ricciardo tuotiin mukaan ennen Unkarin Grand Prix’ta, mutta lisäongelmia syntyi, kun hän mursi kätensä harjoituksissa kolmantena viikonloppuna Alankomaissa. Varakuljettaja Liam Lawson astui sitten autoon viiden kilpailun ajaksi ja teki vaikutuksen moniin suorituksillaan, jopa saavuttaen pisteitä Singaporen Grand Prix’ssa.

Viiden jäljellä olevan kilpailun aikana Ricciardo palasi ja nautti erityisen vahvasta viikonlopusta Meksikossa. Tsunoda taas saavutti pisteitä kolmessa kisassa viimeisen viiden viikonlopun aikana, antaen tiimille hieman positiivisemman lopun kaudelle.

Historia

RB-tiimi aloitti toimintansa Minardin nimellä, tallina, joka kilpaili F1:ssä vuodesta 1985 vuoden 2005 loppuun. Tässä vaiheessa Red Bullin perustaja Dietrich Mateschitz osti tallin, joka alun perin tunnettiin nimellä Toro Rosso.

Vuodet Toro Rossolla toimivat syöttötiiminä Red Bullille, ja monet tallin kuljettajista – mukaan lukien Ricciardo ja Max Verstappen – kilpailivat tallissa uransa alkuvaiheissa. Sebastian Vettel saavutti heidän ensimmäisen voittonsa ikimuistoisesti Italian Grand Prix’ssa vuonna 2008.

Tiimi muuttui AlphaTauriksi vuonna 2020 ja koki jälleen muutoksen vuonna 2024 nimen muuttuessa RB:ksi – tai kokonaisuudessaan Visa Cash App RB Formula One Team.

He jatkavat toimintaansa Faenzassa, Italiassa, mutta siirtävät Yhdistyneen kuningaskunnan tukikohtansa Bicesteristä Milton Keynesiin tiivistääkseen suhdettaan siskotiimiinsä Red Bulliin.

Suurin saavutus

Yhdessä Vettelin mainitun voiton kanssa tiimin toinen suuri hetki tuli samalla radalla, kun Pierre Gasly otti yllätysvoiton Monzassa vuonna 2020.

Käsittämättömässä Italian Grand Prix’ssa ranskalainen hyödynsi täysin, kun paalupaikalta startannut Lewis Hamilton oli pakotettu suorittamaan 10 sekunnin stop/go -rangaistuksen siirryttyään varikolle, kun se oli suljettu, turva-auton ollessa radalla Kevin Magnussenin Haasin noukkimisen jälkeen.

Hamilton suoritti tämän rangaistuksen kilpailun uudelleenaloituksen jälkeen kierroksella 28/53, kun Charles Leclercin onnettomuuden jälkeen Parabolicalla oli 25 minuutin punainen lippu. Tämä jätti Gaslyn kärkipäähän, kun hän oli käynyt varikolla ennen turva-auton tuloa radalle, ja ranskalainen piti hienosti pintansa upean ensimmäisen voiton saavuttamiseksi.

Yksi tärkeimmistä tavoitteista vuodelle 2024

Tostin pitkään pitämä tavoite tiimin saavuttaa sijoitus P5 valmistajien mestaruudessa ei koskaan toteutunut, ja P6 oli tiimin paras tulos.

Kasvavan tiukan keskikentän kanssa viidennen sijan saavuttaminen näyttää haastavalta RB:lle. Mutta henkilöstömuutosten jälkeen  – mukaan lukien Alan Permanen saapuminen kilpailujohtajaksi ja Guillaume Cattelanin nimitys varatekniseksi johtajaksi – he varmasti pyrkivät eteenpäin sijoituttuaan P9 ja P8 vuosina 2022 ja 2023.

RB 2024 Ennuste 

RB:n kuljettajapari on vahva moneen muuhun keskikastin talliin verrattuna. Ricciardo on kokenut ja edelleen nälkäinen ja samalla Tsunoda, joka voidaan määritellä kokeneeksi lupaukseksi. Bahrainin talvitesteissä vauhti oli kohdallaan ja mikäli kehitystä kauden aikana tapahtuu viime vuoden malliin, on RB keskikastin kärkipäässä. Valmistajien mestaruustaulukossa he ottavat harppauksen eteenpäin ja sijoitttunevat kuudenneksi.

Viime kaudella Tsunoda oli kuljettajien kisan 14. Ja osan kaudesta ajanut Ricciardo 17. Nyt on odotettavissa, että nämä sijoitukset nousevat muutamia pykäliä. Erityisesti Ricciardon on noustava kamppailemaan top10 sijoituksesta kauden lopulla, mikäli hän elättelee toiveita paluusta Red Bullin riveihin. Ennusteessamme Ricciardo on kauden lopussa 11. ja Tsunoda 13.

RB 2024 tietopaketti

Omistaja: Red Bull
Toimitusjohtaja: Peter Bayer
Tallipäällikkö: Laurent Mekies
Kotipaikka: Faenza, Italy ja Milton Keynes, UK
Moottori: Honda RBPT
Nimisponsori: Visa, Cash App
Nimisponsorin sopimus: Monivuotinen sopimus vuodesta 2024 arvoltaan 30 miljoonaa dollaria vuodessa
Pääsponsori: PKN Orlen

Pääsponsorin sopimus: Monivuotinen vuodesta 2023Muut sponsorit: Basso, Buzz, Carl Friedrik, Epicor, FlexBox, GMG, Honda, Hugo, P448, Piquadro, Pirelli, Randstad, RapidAPI, Ravenol, Riedel, Siemens, Tudor, XMTrading, NEFT Vodka