Iran taisteli jalkapallon MM-kisoissa maalittoman tasapelin Belgiaa vastaan. Ottelu on luonnollisesti otettu Iranin pappisdiktatuurin vahvaksi propagandavälineeksi ja Yhdysvaltojen nykyhallinto voi syyttää tästä vain itseään
Iran sai pitkään jännittää viisumeitaan MM-kisoihin ja oli epävarmaa, voisiko Iran kisoihin edes osallistua. Harjoitusleirinsä Iran siirsi Arizonasta turvallisuussyistä Meksikoon Tijuanaan yhteisymmärryksessä kisajärjestäjien kanssa.
Tijuana on vaarallinen kaupunki. Iranin joukkueella olisi ollut todennäköisesti turvallisempaa Arizonassa, mutta kyse olikin pelkästä propagandasta.
Iran matkustaa Yhdysvaltain puolelle vasta ottelupäivän aamuna. Moinen järjestely oli kuulemma kompromissiratkaisu. Ei ole saatu selville, miten Iran itse vaikutti tällaiseen ratkaisuun.
Oli miten oli, on Iran ottanut jo propagandavoiton. Iranin päävalmentaja Amir Ghalenoei keskittyi Belgia-ottelun jälkeen päivittelemään Iranin joukkueen surkeita olosuhteita poikkeusjärjestelyjen takia. Ghalenoei teki itsestään ja joukkueestaan marttyyrin ja propaganda meni onnistuneesti perille.
Iran on pelannut molemmissa otteluissaan tasapelin. Uusi-Seelantia vastaan Iran pelasi tasan 2-2. Tämänkin ottelun jälkeen Ghalenoei laukoi suustaan propagandaa onnistunein tuloksin.
Donald Trumpin hallinto on tehnyt parhaansa, että Iran saa MM-kisoista kaiken propagandahyödyn irti. Iranin pappisdiktatuuri kiittää tällaisesta tyhmyydestä vuolaasti.
Jos Iran häviää alkulohkon päätösottelussaan Egyptille, putoaa se jatkosta. Tappio voidaan laittaa huonojen olosuhteiden ja epätasa-arvoisen kohtelun piikkiin. Iranissa hirmuvallastaan kiinni pitävä pappisdiktatuuri voittaa varmasti.
Kun Ajatollah Khomeini kaappasi Iranissa vallan 1979, halusi hän kieltää jalkapallon länsimaisena hapatuksena. Khomeinille uskallettiin kuitenkin ilmoittaa, että Iranin kansa rakastaa jalkapalloa, ja että jalkapallon kieltäminen voi johtaa vastavallankumoukseen.
Jalkapalloa ei kielletty. Ja nykyään naisetkin saavat katsoa Iranissa jalkapalloa paikan päällä, jos tulevat katsomoon miehen seurassa.
Nyt Iranin poliittinen hallinto saa jalkapallosta valtavasti propagandahyötyä. Ei niinkään Iranin menestyksen, vaan epätasa-arvoisen kohtelun takia.

Jos Yhdysvallat olisi kohdellut Irania MM-kisoissa hyvin ja antanut joukkueelle pelien ja oheisjärjestelyjen osalta tarvitsemansa, ei Iranin hallinto olisi saanut vastaavaa propagandaa kisoista irti. Propagandahyödyn olisi korjannut Trump.
Yhdysvallat olisi voinut samalla vedota Iranin oppositioon toteamalla, että vapaassa maailmassa ihmisiä kohdellaan paremmin. Trump valitsi kuitenkin toisen tien ja teki Irania vastaan oman maalin.
Qatarissa 2022 iranilaisfaneilla oli MM-otteluissa poliittisia protesteja, joita tuolloin riitti uskonollisen poliisin surmattua nuoren naisen Mahsa Aminin. Iranin hirmuvaltaa kritisoivien jättiprotestien järjestäminen jalkapallon MM-kisaotteluissa Yhdysvalloissa 2026 olisi ollut hyviä mahdollisuuksia, jos Iranin faneja olisi päästetty Yhdysvaltoihin.
Yhdysvallat päätti kuitenkin sulkea maansa Iranilta ja esti samalla Iranin sisäpoliittisen vastakkainasettelun maailman suurimmassa urheilutapahtumassa. Iranin pappisdiktatuuri taputtaa moisesta tyhmyydestä käsiään.
Jalkapallon MM-turnaus on siis maailman suurin urheilutapahtuma, jossa urheilua ja politiikkaa sekoitetaan räikeästi toisiinsa. Jalkapallon avulla olisi mahdollista vaikuttaa Iranissa vallankumoukseen, mutta tällaisen mahdollisuuden olemassaoloa Donald Trump ei tajunnut.
Otto Palojärvi


























