Englanti on jo käytännössä varmistanut jatkopaikkansa jalkapallon MM-kisoissa, mutta joukkue on silti valtavan kritiikkivyöryn kohteena. Atleetin MM-kisastudiossa Markku Kanerva arvioi Englannin tilannetta.
Englanti aloitti turnauksensa voittamalla Kroatian 4-2. Toisessa ottelussaan Englanti jäi Ghanan kanssa maalittomaan tasapeliin, mikä suututti saarivaltakunnassa.
– Englannilla on aina huikeat paineet päällä. Joka matsin pitää olla aina voittoisa hyvä pelillä ja näin poispäin, naurahtaa Markku Kanerva.
– Toki, jos ajatellaan, että 19 laukausta ja kolme vain maalia kohti. Sanotaanko, että kyllä Ghana sai bussin parkkeerattua tosi hyvin ja pidettyä ovet kiinni. Sitä uhrautuvaa puolustuspeliä oli kiva katsoa. Välillä kolme jätkää blokkaili vetoja, Kanerva lisää.
Kanerva korostaa, että Ghanan päävalmentajan Carlos Queirozin taktiikka onnistui.
– Carlos Quieroz on valmentajana realisti, mutta ei Ghana niin huono joukkue ole. Olivatko pystyneet vähän parempaan pallolliseenkin peliin? Mutta toi peli toi jatkopaikan Ghanalle.
Brittimedia perinteisesti ruoskii Englannin esityksiä urakalla. Ja kritiikkiä väritetään kaikenlaisilla tilastoilla,
– Englanti teki historiaa. 23:s tasapeli ja 13:s nollanolla vuoden 1966 jälkeen. Jännä, että näitä negatiivisia juttuja otetaan esille, Kanerva naurahtaa.
Kanerva korostaa, ettei Englanti hänen mielestään ole kriisissä.
– En mä usko, että loppupelissä toi jää vaivaamaan pelaajien päähän. Oli kuitenkin 79 prosenttisesti pallonhallinta ja 19 maalintekoyritystä. Olihan se dominoivaa. Vain viimeistely jäi vajaaksi.
– Kyllä mä Englantia edelleenkin pidän yhtenä mestariehdokkaana, Kanerva lisää.
Englanti päättää alkusarjaurakkansa lauantaina otteluun Panamaa vastaan. Voitto tuonee Englannille lohkovoiton.


























