Näkökulma: 70 metriä on keihäässä uusi 80 metriä

Lauri Hollo |

Perinteitä huokuvat keihäskarnevaalit kilpailtiin tänään. Hyvä asia oli, että nuorten leiriläisten määrä on pienen laman jälkeen nousussa. Huono uutinen on kisojen tulostaso.

Vuonna 2001 Aki Parviainen voitti karnevaalikilpailun tuloksella 88,67. Kuudenneksi paras suomalainen, Esko Mikkola, heitti 81,16.

Nyt kilpailun voitti Topi Parviainen tuloksella 76,85. Kuudenneksi paras suomalainen heitti 72,77. Kaikki kilpailun suomalaiset saivat 73 metriä rikki yhteensä seitsemällä heitolla. Lajin taso on sukeltanut surkeasti. Oliver Helander ja Eemil Porvari puuttuivat, mutta silti. Eikä Porvarikaan ole saanut tällä kaudella aikaan kuin 74-metrisen. Jotenkin alkaa näyttää siltä, että 70 metriä keihäässä on Suomessa uusi 80 metriä.

Naisten puolella ei herkuteltu Pihtiputaalla sen enempää. Emilia Karell oli paras suomalainen tuloksella 56,65, kaksi muuta suomalaista pääsi yli 52 metrin. Kilpailut olivat karmaisevaa katsottavaa.

Jotakin ihmeellistä lajille on Suomessa tapahtunut. Valmennusperinne on tuhoutunut, meritoituneet valmentajat eläköityneet. Pitkälti siitä syystä myöskään nuoria lahjakkaita heittäjiä ei enää tahdo löytyä. Jos hyviä valmentajia ja ryhmiä olisi, löytyisi myös lahjakkuuksia.

Toki keihäs ei ole koskaan ollut mitään ryhmäurheilua. On ollut lahjakas heittäjä, hyvä valmentaja ja se on siinä. On oltu kahdestaan jossakin Tohmajärvellä, Tuupovaarassa, Nurmossa tai Pielavedellä. Muinoin se riitti, nyt ei.

Käytännössä keihäskeskittymä on nyt Kuortaneella ja Turussa. Tulosta ei tahdo tulla. Mikä lääkkeeksi, sitä on mahdoton sanoa.

Nuorten sarjoissa lahjakkuuksia on löytynyt tälläkin vuosikymmenellä, mutta he ovat tupanneet katoamaan jonnekin. Etenkin naisissa.

On pakko tunnustaa rehellisesti, että me emme ole enää samanlainen keihäskansa kuin joskus. Tällä kaudella maailman 50 parhaan joukossa on neljä suomalaismiestä, naisissa kaksi. Vuonna 2001 50 joukossa oli kymmenen miestä ja 20 joukossa kolme naista. Silloin se kymmenenneksi paras suomalainen, Ari Pakarinen, heitti 81,27. Nyt kymmenes tulos on Teemu Narvin 73,87.

Mitään ihmeitä asialle ei voi tehdä. On vain löydettävä lahjakkaita heittäjiä ja naittaa heidät yhteen parhaiden valmentajien kanssa. Tätä toki yritetään, mutta vaikeaa on. Esimerkiksi pikajuoksussa on paljon helpompi saada isoja nuorten valmennusryhmiä aikaiseksi kaupunkikeskuksiin, jolloin massojakin olisi. Keihäs ei vain ole enää nuorten silmissä kiinnostava laji. Yksittäisiä tyyppejä löytyy, mutta se ei enää tunnu riittävän maailman huipun tasolla rimpuilemiseen.

Lauri Hollo