Red Bull Racing kausiennakko pureutuu Red Bullin kauden 2025 lähtökohtiin, viime kauden tapahtumiin, kuljettajatilanteeseen, tekniseen kehitykseen, sponsoriverkostoon ja mestaruusennusteisiin.
Red Bull rakentaa uutta dynastiaa ilman Neweyta
Red Bull Racing on ollut Formula 1:n hallitseva voima yli vuosikymmenen ajan. Vuosina 2021–2023 saavutetut maailmanmestaruudet ja vankka esitys kaudella 2024 osoittivat, että Milton Keynesin tiimi on yhä sarjan mittatikku. Kaudella 2025 Red Bull kohtaa kuitenkin uuden aikakauden – ensimmäistä kertaa lähes kahteen vuosikymmeneen ilman Adrian Neweyn johdolla suunniteltua autoa.
Neweyn siirryttyä Aston Martinille kauden 2024 jälkeen, Red Bullin tekninen johtoryhmä on uudelleenorganisoitu. Christian Hornerin johdolla tiimi panostaa sisäiseen osaamiseen ja uuteen sukupolveen suunnittelijoita, samalla kun Honda RBPT:n kanssa jatkettu yhteistyö takaa kilpailukykyisen voimalinjan. Kuljettajaparina Max Verstappen ja Liam Lawson muodostavat tehokkaan yhdistelmän kokemusta ja nuoruuden nälkää. Red Bullin tavoite on selkeä: paluu mestaruuskantaan molemmissa sarjoissa.
Red Bullin kausi 2024 – Tiukka kaksintaistelu McLarenin kanssa
Kaudella 2024 Red Bull lähti puolustamaan molempia mestaruuksiaan, mutta kohtasi odottamattoman kovaa kilpailua erityisesti McLarenilta. Max Verstappen taisteli koko kauden ajan tiukasti Lando Norrisin kanssa, joka jäi lopulta toiseksi kuljettajien mestaruustaistelussa. Sergio Pérezin epätasaiset suoritukset, erityisesti aika-ajoissa, vaikuttivat valmistajien mestaruuskamppailuun. Red Bull jäi toiseksi McLarenin jälkeen, mutta eroa ei syntynyt kuin muutaman pisteen verran.
Tiimin jatkuva kehitystyö RB19:n ja RB20:n välillä osoitti, että Red Bull pystyi pitämään itsensä kehityskäyrän terävimmässä päässä, mutta kilpailijoiden kehitysvauhti aiheutti ensimmäistä kertaa useaan vuoteen merkittäviä paineita Milton Keynesin tiimille.
Kuljettajamuutokset kaudelle 2025 – Lawson Verstappenin rinnalle
Kaudelle 2025 Red Bull tekee strategisen liikkeen, nostamalla Liam Lawsonin täyspäiväiseksi kisakuljettajaksi Max Verstappenin rinnalle Sergio Pérezin tilalle. Lawson vakuutti Racing Bullsilla ja Red Bullin varakuljettajana, ja hänen rauhallinen mutta tehokas ajotapansa nähdään sopivaksi lisäksi tiimiin.
Max Verstappen on edelleen Red Bullin mestaruusprojektiin rakennettu kuljettaja. Hän tähtää neljänteen kuljettajien maailmanmestaruuteensa ja jatkaa dominointiaan kentällä. Red Bullilla on selkeä tavoite: antaa Verstappenille parhaat mahdolliset olosuhteet hallita kauden kulkua ja tuoda samalla Lawsonin kehityskaari mukaan tiimin pitkän aikavälin suunnitelmiin.

Red Bullin tekninen tiimi ja henkilöstö 2025
Christian Horner jatkaa Red Bull Racingin toimitusjohtajana ja tallipäällikkönä, tuoden vakautta tiimin ylimpään johtoon. Adrian Neweyn siirtyminen Aston Martinille vuoden 2024 jälkeen on ollut suuri muutos, mutta Red Bullin suunnitteluryhmä – johon kuuluvat mm. tekniset johtajat Pierre Waché ja Enrico Balbo – on ottanut vastuun uuden sukupolven Red Bull -auton kehittämisestä.
Uusi RB21 on ensimmäinen auto, joka on rakennettu ilman Neweyn henkilökohtaista kädenjälkeä, mutta tiimi on korostanut kollektiivista lähestymistapaa ja hyödyntänyt edistyksellisiä simulaatioita ja CFD-teknologiaa auton suunnittelussa. Red Bullin uusi tuulitunneli otettiin käyttöön vuoden 2024 loppupuolella, mikä on mahdollistanut aerodynamiikan hienosäädön entistä tarkemmin.
Talvitestit 2025 – RB21:n ensimmäiset merkit
Red Bull esitteli RB21-autonsa helmikuussa 2025 Milton Keynesissä. Talvitestit Bahrainissa antoivat vahvoja signaaleja siitä, että tiimi on pysynyt kärjen tuntumassa, vaikka Newey on poissa.
Testitulokset ja analyysi
Nopeus: Max Verstappen ajoi testien viidenneksi nopeimman ajan, jääden 0,2 sekuntia Williamsin Carlos Sainzille. Liam Lawson oli yhdestoista, mutta hänen ajosuorituksensa tasaisuus pitkissä vedoissa sai paljon kiitosta. Kuinka paljon Red Bull piilotteli suorituskykyään selviää kauden ensimmäisessä kisassa.
Pitkät ajot: Red Bull suoritti yli 1700 kilometrin testiohjelman ilman teknisiä ongelmia. RB21:n renkaiden hallinta ja aerodynamiikan vakaa toiminta osoittautuivat vahvuuksiksi, ja tiimi osoitti olevansa hyvin valmistautunut kauden alkuun.
Aerodynamiikka ja strategiapäätökset
RB21:n aerodynamiikka perustuu Red Bullin pitkään kehittämään ground effect -konseptiin, mutta se on viety entistä pidemmälle uuden teknisen tiimin johdolla. Auton pohjan ja diffuusorin muotoilussa on tehty muutoksia, jotka parantavat ilman virtausta ja downforcea erityisesti keskinopeissa mutkissa.
Etusiipi ja takasiipi on optimoitu DRS:n maksimaaliseen hyödyntämiseen, ja RB21 on edelleen yksi nopeimmista autoista suorilla. Vaikka Newey ei enää johda suunnittelua, hänen perintönsä aerodynamiikan filosofiana elää yhä tiimissä.
Strategisesti Red Bull aikoo palata aggressiivisempaan kisataktiikkaan, hyödyntäen nopeita varikkopysähdyksiä ja analytiikkaa, joka mahdollistaa entistä tarkemmat päätökset kisatilanteissa. Erityistä huomiota on kiinnitetty rengaskulumaan ja sen hallintaan erityisesti katuradoilla ja korkeissa lämpötiloissa.
Sponsorit ja omistajat kaudella 2025
Omistaja
- Red Bull GmbH (100 %)
Kotipaikka
- Milton Keynes, Yhdistynyt kuningaskunta
Voimanlähde
- Honda RBPT (Red Bull Powertrains). Voimanlähde on edelleen yksi sarjan tehokkaimmista ja luotettavimmista. Vuoteen 2026 asti Red Bull käyttää Honda RBPT -yksiköitä ennen siirtymistä omaan Red Bull Powertrains -moottoriinsa.
Pääyhteistyökumppani
- Oracle
- Sopimuksen ehdot: Viisivuotinen sopimus, solmittu vuonna 2022
- Arvo: Noin 60 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria vuodessa
Muita avainkumppaneita
Ansys, APL, Arctic Wolf, ArmorAll, AT&T, AvaTrade, Blenders Eyewear, Built for Athletes, Castore, CDW, Claro, DMG Mori, EA Sports, Gate.io, Gold Standard, Hard Rock International, Heineken, Hexagon, Honda, Inter.mx, Maui Jim, Mobil 1, Neat, New Era, Patrón Tequila, Pepe Jeans, Pirelli, Poly, PPDS, PWR, Rauch, Rokt, Sparco, Siemens, Sui, Tag Heuer, Telcel, Visa, Zoom
Red Bull Racing kausiennakko – Ennuste 2025
Red Bull lähtee kauteen 2025 edelleen vahvana mestarisuosikkina, vaikka kilpailu on kiristynyt entisestään McLarenin ja Mercedeksen kanssa. RB21:n suorituskyky ja Verstappenin mestarillinen ajaminen takaavat, että tiimi on mukana molemmissa mestaruustaistoissa.
Valmistajien MM-sarja:
- Ennuste: 1.–2. sija
- Red Bull tavoittelee paluuta valmistajien mestaruuden kärkeen, mutta McLaren on yhä vakava uhka.
Kuljettajien MM-sarja:
- Max Verstappen: Ennuste 1.–2. sija, arviolta 350–400 pistettä. Verstappen on edelleen sarjan hallitsevia voimia, ja hänellä on kaikki eväät ottaa takaisin mestaruus.
- Liam Lawson: Ennuste 6.–8. sija, arviolta 140–200 pistettä. Lawsonin tasainen kehitys ja kyky tuoda pisteitä tekevät hänestä tärkeän osan Red Bullin valmistajien mestaruushaastetta.
Voitot ja palkintopallisijat:
- Red Bull voi saavuttaa 8–12 voittoa kauden aikana ja lukuisia podium-sijoituksia. Voitot ratkeavat erityisesti aerodynamiikan ja strategian onnistumiseen tiukoissa kilpailuissa.
Yhteenveto – Red Bull 2025: Uusi sukupolvi, sama voittajamentaliteetti
Red Bull Racing aloittaa kauden 2025 uudistuneena, mutta edelleen nälkäisenä. Vaikka Adrian Newey on poissa, tiimi on onnistunut säilyttämään kehityksensä korkealla tasolla. Max Verstappenin mestaruusnälkä ja Liam Lawsonin debyyttikauden potentiaali muodostavat kombinaation, jolla Red Bull voi hallita kauden kulkua.
Tavoite on yksinkertainen: ottaa takaisin sekä kuljettajien että valmistajien mestaruudet – ja näyttää, että Red Bullin dynastia ei ollut vain Neweyn aikakauden tarina, vaan jatkuvaa huipputasoa myös uuden sukupolven voimalla.
Koko Formula 1 kausi 2025 Viaplaylla
Vuonna 2025 Formula 1 -sarjan kaikki osakilpailut näkyvät suorina lähetyksinä ja suomeksi selostettuina Viaplayssa ja V sportin kanavilla.
Kaikki osakilpailut selostaa Niki Juusela.