Suomalaisen ralliautoilun tila näyttää Kalle Rovanperän lopettamispäätöksen jäljiltä huolestuttavalta. Aikanaan suomalaisten hallitsema laji on vajoamassa ainakin menestyksen osalta huolestuttavaan tilaan.
Vai onko?
Suomalaisista WRC-sopimus on tällä hetkellä kaudelle 2026 vain Sami Pajarilla. Pajari nousi ensimmäisen kerran urallaan palkintopallille vasta kauden toiseksi viimeisessä kisassa Japanissa, tosin muiden virheiden vuoksi.
Pajari on nuori ja varma kuski. Hän ei ole tehnyt paljoa omia ajovirheitä, joidenkin mielestä sen vuoksi, että ajaa sen verran varovaisesti. Pajarin onkin painettava kaasua tulevalla kaudella miehekkäämmin ja otettava enemmän riskejä. Vain se tekee hänestä kestomenestyjän ja sitä Toyota varmasti haluaa.
Tallipäällikön paikalla häärivä Juha Kankkunen hauaisi varmasti suomalaisen mukaan voittotaisteluihin, mutta toistaiseksi Pajarin meno ei ole siihen riittänyt.
Hyundailta vapautui tallin ykköskuskin paikka, kun Ott Tänäk ilmoitti lopettavan ajamisen ainakin toistaiseksi. Tämä avaa mahdollisuuden sille, että WRC-luokassa nähtäisiin myös toinen suomalainen.
Teemu Suninen odottaa lähtökuopissa mahdollisuuttaan, Sunisella on palkintokaapissa jo kolme palkintopallisijaa aikaisemmilta vuosilta ja hän on valmis ottamaan niitä lisää. Sunisella riittää kokemusta ja nälkää, mutta riittääkö se Hyundain johdolle?
Emil Lindholm on tahkonnut hyvällä menestyksellä WRC2-luokassa, mutta ei ole vilä päässyt näyttämään taitojaan tehdaskuskina pääluokassa. Olisiko nyt hänen aikansa?
Lindholm on ajanut juuri Hyundailla WRC2-luokassa, joten saattaisi olla luonnollista, että talli antaisi hänelle vihdoin mahdollisuuden ajaa myös pääluokassa.
Hyndaille on kuitenkin ruuhkaa. WRC2 luokasta on ehdolla Nikolay Gryazin. Kokeneista kuskeista paikkaa kyttäävät mm. Hayden Paddon, Dani Sordo, Kris Meeke ja Andreas Mikkelsen.
Kävipä tässä tuolileikissä miten vaan, on selvää että vuonna 2026 suomalaiskuskit eivät taistele osakilpailuvoitosta tämän vuoden tapaan. Ennen kauden viimeistä osakilpailua Kalle Rovanperä on voittanut kolme rallia, kirsikkana kakun päällä Jyväskylän.



































































