Skotlanti teki paluun jalkapallon MM-kisoihin 28 vuoteen. Eteenpäin on kenties menty, mutta Skotlannin taso ei sittenkään riittänyt alkusarjassa menestykseen.
Skotlanti voitti avausottelussaan Haitin nihkeällä hyökkäyspelillä 1-0. Toisessa ottelussaan Skotlanti hävisi Marokolle tehottoman hyökkäyspelinsä takia 0-1 ja kolmannessa ottelussa keskiviikkona Miamissa Brasilia pieksi skotit 3-0.
Skotlanti voi katsoa peiliin. Sen puolustus teki karmaisevia mokia ja hyökkäyspelissä sihti ei tässäkään pelissä ollut kohdillaan.
– Päästimme surkeita maaleja surkeaan aikaan joukkuetta vastaan, joka rankaisee sinua. Tuollaisista paikoista Brasilia satuttaa kyllä. Meillä itsellämmekin oli maalipaikkoja, joista osuminen olisi ollut tärkeää, kommentoi Skotlannin pelaaja John McGinn Fifan haastattelussa.
Säkkipillit vaimenivat.
– Jätkät ovat alamaissa. Emme löytäneet laatua, mutta annoimme kaikkemme, lisäsi McGinn.
Skotlannin päävalmentaja Steve Clarke oli lehdistötilaisuudessa erittäin suorapuheinen. Hän ei todellakaan selitellyt tulosta, vaan sanoi asiat karun rehellisesti.
– Brasilian laatu nähtiin viimeisellä kolmanneksella, ja meillä ei sellaista ollut tänään. Loimme paikkoja, mutta se ei riittänyt. Ollaan rehellisiä. Paras voitti, Clarke sanoi.
– Ensimmäisen viiden minuutin aikana syöttelimme palloa hyvin ja sitten teimme virheen. Eihän tällä tasolla sellaista voi tehdä, koska joudut takamatkalle ja tulee pitkä ilta, Clarke jatkoi.
Skotlanti sijoittui lohkosaan kolmanneksi. Mutta kolme pistettä maalierolla 1-4 tuskin jatkopaikkaan lohkokolmosvertailussa riittää.
– Tietysti ajattelen, että lähdemme kotiin, Clarke ilmoitti.
























