Solbakkenin ratkaisua voidaan pitää nihilistisenä luovutusliikkeenä, mutta ainakaan seuraavan pudotuspelikierroksen osalta tappiolla ei ollut niinkään merkitystä, kirjoittaa Atleetin toimittaja Joni Ahokas.
Norjan päävalmentaja Ståle Solbakken ei lähtenyt palvelemaan faneja, kun joukkue kohtasi Ranskan jalkapallon MM-kisojen huipennuksessa. Sen sijaan Solbakken teki mestarisuosikkia vastaan raa’an peliliikkeen.
Norja vaihtoi normaalista avauskokoonpanostaan 10 pelaajaa maalivahtia myöten. Muun muassa Valioliigan supertähdet Manchester Cityn talismaani Erling Haaland ja Arsenalin kapteeni Martin Ödegaard aloittivat vaihtopenkiltä.
Samaan aikaan Ranska laittoi jalkeille koko hyökkäyksen ykkösarsenaalinsa Kylian Mbappéa, Ousmane Dembéléä ja Michael Olisea myöten.
Lopputulos oli ennalta-arvattava. Dembélé pommitti hattutempun avauspuoliskoon ja ratkaisi 4-1-lukemiin päättyneen pelin kättelyssä Ranskalle.
Norja oli varmistanut jo paikkansa kahden parhaan joukossa pudotuspeleissä voitoilla Irakista ja Senegalista. Ranska-pelissä putoamispeikkoa ei ollut ja panoksena oli vain lohkovoitto.
Solbakkenin ratkaisua voidaan pitää nihilistisenä luovutusliikkeenä, mutta ainakaan seuraavan pudotuspelikierroksen osalta tappiolla ei ollut niinkään merkitystä. Ranska saa vastaansa nyt Ruotsin. Norja puolestaan Norsunluurannikon. Vastustajien kovuudessa ei ole ennakkoon arvioituna niin suuria eroja.
Norjan kärkimateriaali on turnauksen suuria ennakkosuosikkeja huomattavasti ohuempi. Siinä missä Ranska voi löytää penkiltä jokaiselle pelipaikalle liki samantasoisen pelaajan, Norjan on pidettävä Haalandin, Ödegaardin ja Alexander Sörlothin kaltaiset avaintekijänsä hyvässä kunnossa pärjätäkseen pitkässä turnauksessa.
Etenkin Haaland ja Ödegaard ovat pelanneet raskaat kaudet Valioliigassa cup-kilpailuineen, jonka lisäksi Ödegaardin Arsenal pääsi Mestarien liigan finaaliin. Norja ei voi ottaa riskiä, että toinen heistä loukkaantuisi turnauksen jatkumisen kannalta merkityksettömässä pelissä.
Solbakken itse kertoi lehdistötilaisuudessa pelaajien kärsineen myös tiukassa ottelutahdissa pienistä vaivoista, kuten krampeista edellisen Senegal-pelin jälkeen. Ranska-pelin ja Senegalin kohtaamisen väli oli vain kolmen päivän mittainen, joten palautumisaikaa olisi tarvittu enemmän.
Toinen puntaroiva asia oli, olisiko Norjan väsynyttä ykkösmiehistöä ollut syytä rasittaa Ranskan tasoista joukkuetta vastaan. Mukaan olisi todennäköisyyksien mukaan tarttunut joka tapauksessa se nolla pistettä.
– Ainoa syy peluuttaa Erlingiä, Martinia ja muita olisi ollut fanien vuoksi, mutta olemme täällä mennäksemme mahdollisimman pitkälle. Tekisin niin viikon jokaisena päivänä, Solbakken puolusteli valintojaan.
Norja pelaa kenties kaikkien aikojen parhaalla joukkueellaan MM-kisoissa 28 vuoden tauon jälkeen. Solbakkenin ryhmä ei ole tuullut tekemään fanipalveluksia, vaan tavoitteena mennä turnauksessa mahdollisimman pitkälle.
Se vaatii sitä, että ykkösmiehityksen viretila pysyy tapissa, kun peleillä on merkitystä. Nyt Norja saa Haalandin, Ödegaardin ja kumppanit täysissä voimissa kohtalonpeliinsä Norsunluurannikkoa vastaan kolmen päivän kuluttua tiistaina.
Me emme kokeneet eilen kahden aikakautensa parhaan hyökkääjän Haalandin ja Mbappén kohtaamista. Solbakkenin päätös oli kuitenkin Norjan pitkän turnauksen eduksi.
Kunhan Norsunluurannikko kaatuu ensi viikolla, fanitkin tulevat kiittämään kyynistä taktikkoaan.
Joni Ahokas


























