Ranska tyrmäsi Norjan Bostonin seudulla Foxborossa pelatussa jalkapallon MM-kisaottelussa maalein 4-1.
Norjan päävalmentaja Stole Solbakken päätti peluuttaa ottelussa varapelaajiaan. Norjahan oli jo varmistanut jatkopaikkansa.
Norjan tähtipelaajat Erling Haaland ja Martin Ödegaard istuivat täydet minuutit penkillä.
– Selvitimme, ketkä pelaajat olivat kuormittuneet Senegal-pelin jälkeen. Halusimme voittaa tämän ottelun, mutta tilanne oli tiedossamme seuraavien pelien kannalta. Teimme päätöksen fysioiden ja lääkärien kanssa, selvitti Solbakken päätöstään.
Faneja raivostutti, ettei Haaland pelannut ollenkaan. Oltiinhan kisareissusta ja lipuista maksettu isoja summia ja Haalandin kaltaisen supertähden penkitys oli maksaville asiakkaille ilkeäkin temppu.
– Moni olisi halunnut nähdä Martinin ja Erlingin pelaamassa. Mutta olemme täällä pelaamassa niin pitkään kuin mahdollista ja pidimme siksi tätä järkevänä ratkaisuna tarkan harkinnan jälkeen, Solbakken sanoi.
Ranskan Ousmane Dembele teki kolme maalia 25 minuutin sisään. Norjan Jörgen Strand Larsen taas epäonnistui rangaistuspotkussa.
– Maailmanluokan joukkue pystyy hyödyntämään paikkansa. Emme olleet riittävän tarkkoja puolustuksessa ja epäonnistuimme rankkarissa, Solbakken sanoi.
Ranskan maalivahti Mike Maignan torjui Strand Larsenin rankkarin helposti. Veto oli hyvin löysä.
– Rankkareissa epäonnistuu aina joskus. Hän olisi voinut ampua toisella tavalla, mutta olisimme silti tarvinneet kolme maalia lisää. Hän pelasi hyvän ottelun, totesi Solbakken.
Norja tiesi jo ennen ottelua, että pelaisi pudotuspeliottelun ensi tiistaina Norsunluurannikkoa vastaan, jos Ranskalle häviäisi. Solbakken korostaa, ettei vastustaja ole helppo.
– Se on todella nopea joukkue. Heillä on nopeita laitapelaajia. Mutta meilläkin on hyvä joukkue. Katsotaan tulevina päivinä, mitä teemme sitä ottelua varten.
Ranskan Solbakken povaa menevän pitkälle.
– Ranska on yksi suurista suosikeista. Mbappe ja Dembele ovat todella vaarallisia hyökkäyksissä. Se on todella hyvä joukkue.
Solbakkenilta kysyttiin myös, mitä hän ajattelee mahdollisesta neljännesvälieräottelusta Brasiliaa vastaan. Norja ja Brasilia kohtaavat toisensa, jos Norja voittaa Norsunluurannikon ja Brasilia Japanin.
– Meillä on pitkä matka, ennen kuin se peli on mahdollinen. Norsunluurannikko on todella hyvä joukkue, kuten he osoittivat Saksaa ja Ecuadoria vastaan. Brasilia ehkä voittaa Japanin, mutta keskitymme seuraavaan peliin, Solbakken vastasi.
Solbakken oli pelaajana voittamassa Brasiliaa alkusarjan ottelussa 1998 MM-kisoissa. Brasilia oli silloin varmistanut jo jatkopaikkansa, mutta Norja tarvitsi voiton. Norja voitti maalein 2-1.


























