Juomatauot ovat herättäneet jalkapallon MM-kisoissa paljon keskustelua. Niitä on syytetty Kansainvälisen Jalkapalloliiton FIFA:n uudeksi rahastuskeinoksi.
FIFA on perustellut juomataukoja pelaajien terveydestä huolehtimisella. Kisat pelataan kesällä hyvin lämpimissä olosuhteissa.
Toisaalta moni MM-kisastadion on katettu ja välillä myös sataa. Noin kolmen minuutin tauko voi muuttaa pelin luonnetta täysin.
Suomen maajoukkueen entinen päävalmentaja Markku Kanerva ilmoitti Atleetin MM-kisastudio-ohjelmassa pitävänsä juomatauoista.
– Juomatauot on valmentajan kannalta tosi makeita. Pystyt antamaan ohjeita, Kanerva toteaa.
Samaa mieltä on Itävallan joukkueen päävalmentaja Ralf Rangnick.
– Olen vastannut tähän ainakin kolme kertaa. Pidän niistä tauoista, vaikka nesteen nauttiminen ei olisi tarvittavaa. Se antaa mahdollisuuden ohjeistaa pelaajia. Toivottavasti sitä käytettäisiin myös EM-kisoissa, Rangnick sanoi Argentiina-ottelun lehdistötilaisuudessa.
Englannin päävalmentaja Thomas Tuchel ei ole juomataukojen ystävä.
– Käytän sitä kuten kaikki muutkin. Annan ohjeita pelaajilleni. Turnauksessa pitää olla kaikki säännöt kaikille. On tietysti outoa, että juomatauko on ottelussa, jossa sataa. Pidän enemmän jalkapallosta kahdella puoliajalla, Tuchel sanoi Ghana-ottelun lehdistötilaisuudessa.
Juomatauot ovat jakaneet MM-kisavalmentajien mielipiteitä paljonkin. Yhdysvaltojen joukkueen päävalmentaja Mauricio Pochettino korosti, että juomatauko sopii peleihin, jotka pelataan stadioneilla, joissa ei ole kattoa. Silloin ne ovat tärkeitä pelaajien terveydelle.

























