Tie jo pystyssä MM-kisoissa – Messiä vastaan Jumalan tahdolla

Otto Palojärvi |

Jordanian tie on noussut jalkapallon MM-kisoissa pystyyn jo kahden kierroksen jälkeen. Algeria päihitti Jordanian maanantaina San Franciscon liepeillä Santa Clarassa maalein 2-1.

Ensi kertaa MM-kisoissa pelaava Jordania lähti otteluun taktiikalla, jossa keskittyi puolustamaan boksiaan. Se siirtyi ensimmäisellä puoliajalla kuitenkin johtoon Nizal Al-Rashdanin tekemällä maalilla.

Toisella puoliajalla Algeria painoi päälle ja sai tarvittavat maalinsa. Nadhir Benbouali ja Amine Gouiri kunnostautuivat maalintekijöinä.

Jordanialle jo pääsy kisoihin oli iso juttu. Joukkueen päävalmentaja Jamal Sellami kommentoi lehdistötilaisuudessa, että Jordania jätti itsestään ”hyvän vaikutelman”, vaikka oli aiemmin hävinnyt Itävallalle 1-3.

– Sanoin ennen toista otteluamme, että ensimmäinen peli antoi meille itseluottamusta ja paljon buustia, ja että olimme parempi joukkue. Tänään saimme lisää itseluottamusta ja Jumalan tahdosta uskoa, että voimme olla parhaimmillamme seuraavassa pelissä ja jättää hyvän kuvan Jordanian jalkapallosta, Sellami sanoi.

Haaste on Jordanialla viimeisessä ottelussa kova, kun vastaan tulee Lionel Messin tähdittämä Argentiina. Nähtäväksi jää, mitä Jumalan tahto Jordanian osalta siinä matsissa tulee olemaan.

Algeria taistelee jatkopaikasta alkusarjan päätöspelissään Itävaltaa vastaan. Tasapeli todennäköisesti riittäisi Algerialle, mutta lohkon kakkospaikkaan ja varmaan jatkopaikkaan Algeria tarvitsisi voiton.

– Tämä oli hyvin vaikea ottelu. Jordania johti 1-0, mutta hallitsimme ottelua ainakin omasta mielestäni. Tauolla puhuimme, että olisi tehtävä enemmän ja pitäisi olla kärsivällisiä, kun pidämme palloa. Sitten teimme kaksi kivaa maalia ja voitimme pelin, kommentoi Algerian hyökkääjä Ibrahim Maza Fifan haastattelussa.

– Luulen, että nämä kolme pistettä auttavat meitä motivoitumaan paljon seuraavaan. Meillä on itseluottamusta nyt, Maza lisäsi odotuksistaan ensi lauantaina pelattavaan otteluun Itävaltaa vastaan.