Pariisin olympialaiset 2024 ovat jo ensimmäisen kilpailuviikkonsa aikana osoittaneet olevansa matkalla rikkomaan ennätyksiä niin televisiolähetysten kuin digitaalisten kanavien kautta tapahtuvien kontaktien osalta.
Kansainvälinen olympiakomitea (IOC) on raportoinut huikeista katsojaluvuista ja merkittävästä sosiaalisen median vaikuttavuudesta.
Vahvat luvut ja uudet ennätykset
Viralliset olympialaisten sosiaalisen median kanavat ovat saavuttaneet yli 8,5 miljardia sitoutumista ensimmäisen viikon aikana, mikä on 40 prosenttia enemmän kuin koko Tokion 2020 kisojen aikana. Tämä osoittaa, että olympialaiset ovat onnistuneet houkuttelemaan yhä suurempia yleisöjä erityisesti digitaalisten kanavien kautta.
Avausseremonia houkutteli Ranskassa peräti 23,4 miljoonaa katsojaa France Télévisions -kanavalla, mikä vastaa 83,3 prosentin katsojaosuutta. Tämä valtava luku heijastaa kotimaisen yleisön vahvaa kiinnostusta olympialaisia kohtaan.
Warner Bros Discovery (WBD) on puolestaan ilmoittanut, että sen uniikkien suoratoistokatsojien määrä ylitti jo kahden ensimmäisen päivän aikana Tokion 2020 kisojen vastaavat luvut. Japanissa peräti 97,14 miljoonaa ihmistä on katsonut vähintään minuutin Pariisin 2024 kisoista, mikä vastaa 82,7 prosenttia koko väestöstä.
Yhdysvalloissa NBC:n suoratoistopalvelu Peacock ylitti Tokion 2020 ja Pekingin 2022 yhdistetyt katsojaluvut vain kahden päivän jälkeen. Uusimmat luvut NBC:ltä osoittavat, että 34,6 miljoonaa ihmistä seurasi sen lähetyksiä lineaarisilla ja digitaalisilla alustoilla lauantaina 3. elokuuta.
Tulevaisuuden näkymät
Useat lähetysyhtiöt ovat raportoineet uudelleen heränneestä kiinnostuksesta olympialaisia kohtaan. Viimeaikaisia kesä- ja talvikisoja on leimannut hankalat aikavyöhykkeet, geopoliittiset jännitteet ja Covid-19-pandemia, mutta Pariisin kisat ovat onnistuneet voittamaan nämä haasteet ja herättämään laajaa huomiota ympäri maailmaa.
Pariisin olympialaiset ovat myös saaneet merkittävää jalansijaa suurilla sosiaalisen median alustoilla, kuten Instagramissa, Snapchatissa ja TikTokissa. Tämä on auttanut olympialaisia tavoittamaan monipuolisemman ja nuoremman yleisön sekä vahvistamaan kisojen kulttuurista vaikutusta.
NBC, joka on IOC:n suurin yksittäinen mediakumppani, näyttää erityisesti menestyvän näissä kisoissa. NBC on asettanut olympialaiset uudella tavalla suoratoiston keskiöön, ja nauttii samalla vahvasta mainostajien kiinnostuksesta ja korkeista katsojaluvuista. NBC:n päätös ottaa mukaan amerikkalainen rap-artisti Snoop Dogg osaksi kisalähetyksiä on osoittautunut onnistuneeksi ja tuonut kisat entistä laajempaan tietoisuuteen.
Olympiakomitea tyytyväinen
IOC:n presidentti Thomas Bach totesi, että “Kaikki nämä yleisöt hyötyvät Pariisin ja Ranskan upeista kuvista, joita Olympic Broadcasting Services ja mediakumppanimme välittävät maailmalle. Voimme siis suurella varmuudella sanoa, että olemme matkalla siihen, että yli puolet maailman väestöstä seuraa Pariisin 2024 olympialaisia.”
Pariisin 2024 kisat näyttävät siis olevan matkalla kohti uusia ennätyksiä ja vakiinnuttavan paikkansa yhtenä olympiahistorian menestyksekkäimmistä kisoista niin katsojamäärien kuin digitaalisen sitoutumisen osalta.
Suomessa voit seurata kisoja Ylen ja Maxin lähetyksissä.
Lähde: SportsPro
Atleetti on nyt WhatsAppissa!
🚨 Liity kanavalle TÄSTÄ.
🔔 Paina ilmoitukset päälle – saat tiedon urheilumaailman tärkeimmistä tapahtumista.
LUE MYÖS: Pariisin olympialaisten televisiointi – jokaisen päivän aikataulut
LUE LISÄÄ: Olympialaisten kaikki suomalaisurheilijat