Atleetti kävi läpi, kuinka Pariisin olympialaisten tv-lähetykset esitetään ympäri maailmaa, mitä uusia suunniteltuja innovaatioita on ja mitkä ovat keskeiset olympialaisia lähettävät tv-yhtiöt.
Arviolta kymmenen miljoonan ihmisen odotetaan saapuvan Pariisiin 33. kesäolympialaisten ajaksi. Valtaosalle olympialaiset ovat kuitenkin tapahtuma, josta nautitaan etänä.
Kolme miljardia ihmistä seurasi Tokion olympialaisia vuonna 2022. Samansuuntaista määrää odotetaan katsomaan ainakin osaa Pariisi 2024 -kilpailuista televisiossa ja digitaalisilla alustoilla. Tämä on kolmas kerta, kun Ranskan pääkaupunki isännöi yhtä maailman merkittävimmistä urheilutapahtumista.
Olympialaiset rahasampona
Olympialaisten lähetykset ovat muuttuneet kokeellisesta IOC:n (Kansainvälinen olympiakomitea) urheiluihanteiden levittämisestä merkittäväksi tulonlähteeksi laajalle kaupalliselle imperiumille. Pariisi 2024 -kisojen odotetaan tuottavan reilut kolme miljardia euroa mediaesitysoikeuksista – siis kuusi prosenttia enemmän kuin neljä vuotta sitten.
Tulevaisuus näyttää valoisammalta kuin koskaan, sillä IOC on varmistanut seitsemän miljardia euroa tuloja seuraavalle olympiadille eli vuosille 2025–2028. Lisäksi IOC on jo varmistanut kuusi miljardia euroa tuloja kaudelle 2029–2032, mikä korostaa vahvaa taloudellista perustaa ja luotettavia näkymiä tulevaisuudesta.
Vertailun vuoksi: kaudella 2017–21 IOC tuotti reilut seitsemän miljardia euroa tuloja, mikä mahdollisti noin neljän miljoonan euron päivittäisjakelun olympialiikkeelle. Jatkuva taloudellinen tuki on elintärkeää paitsi maailmanlaajuiselle urheilulle ja sen säilymiselle myös olympiahengen ylläpitämiselle ja kehittämiselle.
Uudet teknologiat, joita kannattaa seurata
Perinteisesti olympialaisia on välitetty kansallisilla tv-lähetyksillä, joiden kuvamateriaalia on jaettu ympäri maailmaa. Malli on kuitenkin väistämättä tarkoittanut, että keskittyminen on ollut kotimaan tapahtumissa ja tarinoissa.
Vuodesta 1992 lähtien IOC on nimittänyt neutraalin isäntäyhtiön varmistamaan, että kaikkia kumppaneita kohdeltaisiin tasapuolisesti. Olympic Broadcasting Services (OBS) perustettiin vuonna 1991, ja se on ottanut yksinomaisen vastuun jokaisista olympialaisista Vancouver 2010 -kisoista lähtien jatkaen roolissa myös Pariisi 2024 -kisoissa.
OBS tuottaa Le Bourgetissa – Pariisin pohjoispuolella sijaitsevassa kansainvälisessä lähetyskeskuksessa (IBC) – medialle käytettäväksi 11 000 tuntia sisältöä lineaarisilla ja digitaalisilla kanavilla. Näistä noin 4 000 tuntia on suoraa lähetystä. Loppu koostuuu oheismateriaalista, kuten kulissien takana tapahtuvasta ja kilpailun jälkeisestä sisällöstä. Tämä vetoaa nuorempiin yleisöihin, jotka vaativat aidompia ja ihmiskeskeisempiä tarinoita.
Keskitetty lähetysorganisaatio tarkoittaa myös sitä, että IOC voi vaikuttaa lähetyksen teknologiakehitykseen muuttaen tapaa, jolla olympialaiset tallennetaan, jaetaan ja esitetään.
Erilaisia kuvakulmia
Sisältö tuotetaan 4K ultra high definition (UHD) -ja high dynamic range (HDR) -laadulla sekä moniulotteisella (5.1.4) Dolby Atmos -äänentoistolla. Lisäksi elokuvakuvaukset ovat käytössä ensimmäistä kertaa. OBS käyttää perinteisiä helikopterikameroita tuodakseen kisat eloon. Tietyissä konteksteissa, kuten avajaisissa Pariisissa ja leijalautailutapahtumissa Marseillessa, käytetään myös 5G-kameroita, jotka tarjoavat näkökulmia urheilijoiden silmin.
Reaaliaikainen liikkeenseuranta ja biometriset tiedot tuovat uutta graafista sisältöä lähetyksiin. Tekoälypohjainen, pilvessä sijaitseva toistojärjestelmä, joka yhdistää useiden kameroiden kuvat luodakseen erittäin yksityiskohtaisia 3D-rekonstruktioita tärkeistä tapahtumista, on käytössä 21 lajissa. Intel testaa lisäksi tekoälypohjaista 8K-suoratoistojärjestelmää, joka saattaa olla käytössä jo Pariisin kisoissa.
Perinteisesti kuvamateriaalia on jaettu lähettäjille kuitu- tai satelliittiyhteyksien kautta. OBS siirtyy kuitenkin pilvipohjaiseen toimitukseen. Yhtiö luottaa siihen, että viimeaikaisen kehityksen myötä se on yhtä luotettava kuin aiemmat ratkaisut, mutta ilman niihin liittyviä kustannuksia, monimutkaisuutta ja resurssitarpeita. Alibaban kehittämä OBS Cloud oli käytössä yli 20 lähettäjällä Pekingin 2022 kisoissa ja se on saatavilla myös Pariisissa.
Pariisin Olympialaisten tv-lähetykset Yhdysvalloissa
IOC:n lähetyskumppanit ovat pääasiassa vapaasti katsottavia (FTA) televisiokanavia, erityisesti julkisen palvelun lähettäjiä (PSB). Viime vuosikymmeninä yhteydet maksutelevisioyhtiöihin ja suoratoistopalveluihin ovat kuitenkin vahvistuneet. Tavoitteena on saada lisää tuloja, joilla IOC tukee toimintaansa ympäri maailmaa.
Yhdysvallat on ylivoimaisesti olympialaisten tärkein markkina-alue. Televisioyhtiö NBC on pitänyt yksinoikeutensa kesä- ja talviolympialaisiin Sydney 2000 -kisoista lähtien. Se allekirjoitti vuonna 2014 jatkosopimuksen, joka on määritelty kattamaan kaikki kilpailut aina Pekingistä (2022) Brisbaneen (2032) saakka. NBC:n tuorein sopimus olympiakisojen televisiointioikeuksista on arvoltaan 7,65 miljardia dollaria, ja se on IOC:n suurin yksittäinen sopimus.
Aiemmissa olympialaisissa NBC on päättänyt olla lähettämättä tiettyjä tapahtumia suorana. Sen sijaan se on näyttänyt ne nauhoitettuna parhaaseen katseluaikaan tuottaakseen mahdollisimman paljon mainostuloja. Tämä käytäntö on ollut erityisen epäsuosittu viime vuosina – etenkin, koska laillista vaihtoehtoa ei ole ollut saatavilla.
Amerikkalaiskatsojien onneksi NBC käyttää nyt kattavaa suoraa lähetystä läpi olympialaisten houkutellakseen tilaajia Peacock-suoratoistoalustalleen. Peacock näyttää jokaisen sekunnin Pariisin tapahtumista suorana. Televisiossa NBC lähettää suorana valikoituja tapahtumia, kuten yleisurheilua, voimistelua ja uintia. Iltaisin parhaaseen katseluaikaan esitetään edelleen päivän tapahtumista koottu kolme tuntia kestävä ohjelma, joka maksimoi kaapeli- ja mainostulot. Yhteensä NBC:llä on yhdeksän tuntia suoraa ja viivästettyä lähetystä joka päivä.
Peacock mahdollistaa faneille jopa neljän streamin katselun samanaikaisesti, interaktiivisten aikataulujen käyttämisen ja Gold Zone -ohjelman katsomisen, joka on NFL:n Red Zone -ohjelmasta tutulla whip around -tyylillä toteutettu tuotos olympialaisista. Katsojat saavat myös personoituja päivittäisiä kohokohtia, jotka on kerrottu legendaarisen kommentaattorin Al Michaelsin generatiivisen tekoälyversion toimesta.
NBC:n studioisäntänä toimii veteraaniankkuri Mike Tirico, jota tukee joukko urheilun asiantuntijoita ja tunnettuja viihdemaailman kasvoja, kuten entinen NFL-pelinrakentaja Peyton Manning, laulaja Kelly Clarkson ja räppäri Snoop Dogg. Televisioyhtyö pyrkii näin maksimoimaan olympialaisten kulttuurillisen vaikutuksen Yhdysvalloissa.
WBD ja valtiolliset toimijat – tilanne Euroopassa
Euroopassa olympialaiset ovat perinteisesti olleet laajalti saatavilla ilman tilausta. Useimmissa maissa on lainsäädäntö, joka takaa FTA-kattavuuden. Tilanne on kuitenkin monimutkaistunut vuodesta 2015 lähtien, kun Warner Bros. Discovery (WBD) hankki koko maanosan kattavat oikeudet kaikkiin olympialaisiin vuosille 2018–24 hintalapun ollessa 1,4 miljardia dollaria. WBD:n Max (joissain maissa vielä Eurosport ja Discovery+) on ainoa tapa katsoa kaikki mitalitapahtumat suorana. FTA-vaatimukset täytetään alilisensointisopimuksilla.
WBD:llä ja Euroopan yleisradiounionilla (EBU) on nyt yhteinen sopimus, joka takaa eurooppalaisten PSB:lle vähintään kaksi syötettä sisältöä ja yli 200 tuntia suoraa lähetystä. Suomessa tämä tarkoittaa, että Yle Areenassa voi näkyä maksimissaan kolme samanaikaista livestreamia. Uinti ja Koripallo näkyvät vain WBD.n kanavien (TV5 ja Max) kautta.
Eurosportin mahdollisuus
Eurosportilla on nyt ensimmäistä kertaa mahdollisuus näyttää kykynsä ilman koronarajoituksia. WBD:n Euroopan laajuinen kattavuus sisältää 3 800 tuntia suoraa lähetystä – ja lisäksi jopa 54 samanaikaista live streamia, sekä niille 20 eri lähetyskieltä. Discovery+ ja Max-katsojat hyötyvät interaktiivisista aikajanoista, saumattomasta tapahtumanvaihdosta ja sovellusilmoituksista, jotka antavat tiedon esimerkiksi ratkaisuhetkistä. Max-tilaajat saavat myös personoituja katselulistoja.
WBD:n kattavuus toimitetaan pariisilaisesta kattostudiosta, jota tukee esitystiimi. Siihen kuuluu olympialegendoja useista suurista Euroopan maista, kuten Britannian James Cracknell, Ruotsin Carolina Klüft ja Saksan Fabian Hambüchen. WBD pyrkii myös hyödyntämään populaarikulttuuria vaikuttajaohjelmansa ja Looney Tunes -piirrettyihin perustuvan sisällön kautta.
PSB-lähetyskumppaneihin kuuluvat Ylen lisäksi Iso-Britannian yleisradioyhtiö BBC, italiainen Rai sekä Espanjan RTVE. Ranskan valtiollinen yleisradioyhtiö France Télévisions aikoo hyödyntää kotikenttäetuaan tarjoamalla muun muassa maanlaajuisen UHD-syötteen France 2 -kanavalla.
Kaikkien aikojen laajimmin saatavilla olevat kisat
Muita keskeisiä lähetyskumppaneita ovat muun muassa CCTV:n sisältävä China Media Group, CBC ja TSN/RSN Kanadassa, Nine Network Australiassa ja Viacom18 Intiassa. Japanissa kattavuuden tarjoaa valtiollisten ja yksityisten lähettäjien konsortio.
Pariisi 2024 lupaa olla kaikkien aikojen laajimmin saatavilla oleva – ja teknologisesti edistyksellisin – olympiamedioiden tapahtuma, joka täyttää sekä IOC:n urheilutavoitteet että kaupalliset pyrkimykset unohtamatta katsojien muuttuvia odotuksia. On vaikeaa kuvitella ainutlaatuisempaa ja monimutkaisempaa lähetysoperaatiota kuin avajaiset Seine-joella.
Lontoon olympialaisissa 1948 BBC tuotti 50 tuntia yhden syötteen lähetyksiä, jotka olivat suurimmaksi osaksi rajoitettuja paikalliselle alueelle. Noin 80 vuotta myöhemmin katsojat voivat katsoa mitä tahansa, milloin tahansa, miten tahansa ja lähes mistä päin maailmaa tahansa.
Lähde: SportsPro
Lue lisää: Pariisin olympialaiset 2024: Televisiointi, jokaisen päivän ohjelma ja kaikki urheilulajit
Lue lisää: Atleetti arvioi: Tässä ovat Pariisin olympialaisten todennäköisimmät suomalaiset mitalistit