Vuosi sitten Amazon houkutteli 11,2 miljoonaa katsojaa black fridayn NFL-ottelun pariin. Nyt yhtiö on myynyt loppuun kaiken mainostilansa tämän vuoden ottelulähetykseen.
Kiitospäivän jälkeinen ottelu on keskeinen osa Amazonin strategiaa kasvattaa näkyvyyttään Yhdysvaltain vilkkaimpana ostospäivänä ja vahvistaa asemaansa urheilusuoratoiston johtajana. Amazon maksaa black friday -paketista noin sata miljoonaa dollaria vuodessa, ja ottelu on katsottavissa ilmaiseksi kaikille palvelun käyttäjille.
Urheilustrategia mainosalustana – uusia mainostajia ja interaktiivisuutta
Amazonin Yhdysvaltain live-urheilun ja videomainonnan johtaja Danielle Carney kertoi AdWeekin MediaWeek-tapahtumassa, että tänä vuonna peräti 40 prosenttia ottelulähetyksen mainostajista oli uusia alustan käyttäjiä.
Interaktiivisia mainoksia katsojat näkivät kaksinkertaisen määrän verrattuna torstai-illan NFL-otteluihin, ja mainostajat hyödynsivät lähetysaikaa tarjoten alennuksia ja erikoistarjouksia, mikä innostaa katsojia ostamaan Amazonin kautta.
Urheilustrategian pitkäjänteinen visio – NBA liittyy vuonna 2025
Amazonilla on laajennettuja suunnitelmia urheilusisällön kasvattamiseen. Vuonna 2025 yhtiö aikoo tuoda NBA-ottelun osaksi black friday -ohjelmistoaan osana 1,8 miljardin dollarin vuosisopimusta, joka kattaa 66 maailman kovimman koripalloliigan runkosarjaottelua, NBA Cup -turnauksen pudotuspelit sekä valikoidut NBA:n pudotuspelit.
Laajennus tukee Amazonin pyrkimystä yhdistää urheilu, shoppailu ja Prime-alustan asiakasuskollisuus yhä vahvemmin.
Amazonin urheilustrategian merkitys – Prime-jäsenyyksien sitouttaminen ja laajempi yleisö
Amazonin urheilustrategia perustuu kuluttajien houkuttelemiseen sen vähittäiskaupan ekosysteemiin. Investoinnit NFL:ään ja NBA:han Yhdysvalloissa, NHL:ään Kanadassa sekä Mestarien liigaan Euroopassa on suunniteltu houkuttelemaan ja sitouttamaan Prime-asiakkaita, jotka tyypillisesti käyttävät enemmän palveluja kuin muut käyttäjät. Black friday -ottelu on erityinen lisä, sillä se pyrkii tavoittamaan maksimaalisesti uusia katsojia juuri vuoden vilkkaimpana ostospäivänä.
Amazonin menestyminen mainosmyynnissä ja uusien yleisöjen houkuttelemisessa osoittaa, että urheilulähetykset ovat tuottava sijoitus. Interaktiiviset mainokset ja shoppailumahdollisuudet tekevät Amazonin black friday -ottelusta kiinnostavan yhdistelmän urheilua ja ostoskokemusta, jossa Prime-suoratoistopalvelu ja ostosmahdollisuudet tukevat toisiaan saumattomasti.
Lähde: SportPro