Atleetin muiden tallien F1 kausiennakot:
Aston Martinin kaudella 2023 koettiin sekä huippuja että alamäkiä, kun talli eteni palkintosijoilta keskikauden notkahduksen kautta palauttaen vireensä kauden viimeisissä kilpailuissa. Mutta mitä saavuttaa Aston Martin 2024? Ovatko tavoitteet kärkikastin haastamisesta realistisia? Pistääkö Lawrence Stroll lisää miljooniaan peliin parantaakseen tallin suorituskykyä?
Aston Martin 2024 kuljettajat
Fernando Alonso #14: 2 maailmanmestaruutta, 32 voittoa, 106 palkintosijaa, 22 paalupaikkaa, 2267 pistettä, 380 osakilpailua
Lance Stroll #18: 3 palkintosijaa, 1 paalupaikka, 268 pistettä, 143 osakilpailua
Aston Martin jatkaa samalla kuljettajaparilla kaudella 2024. Fernando Alonso palaa toiselle kaudelleen tallin riveissä menestyksekkään ensimmäisen kauden jälkeen.
Alonso siirtyi talliin vuonna 2023 kahden vuoden jakson jälkeen Alpinelta, jonne hän siirtyi palattuaan F1:een vuoden 2019 ja 2020 tauon jälkeen. Espanjalainen ei ole vielä saavuttanut entisen kaltaista loistoaan vuosien 2005 ja 2006 mestaruuksien jälkeen, mutta hän pysyy yhtenä lajin arvostetuimmista nimistä ja edelleen nopeimmista kuskeista.
Lance Stroll aloittaa kuudennen kautensa tallissa liityttyään siihen vuonna 2019, jolloin se oli vielä Racing Point -nimellä. Kanadalaiskuljettaja aloitti F1-uransa Williamsilla vuonna 2017.
Viime kausi
Vuosi 2023 ei olisi voinut alkaa vahvemmin Aston Martinille, sillä talli näytti aluksi olevan lähimpänä haastajana ratoja dominoineelle Red Bullille. Alonso saavutti palkintosijoja ensimmäisissä kilpailuissa, kun taas Stroll toipui ennen kautta tapahtuneesta pyöräilyonnettomuudestaan keräten useita pistesijoituksia.
Kuitenkin talli kärsi vireen laskusta kauden edetessä, eikä tilannetta helpottanut kilpailun kiristyminen nopeasti kehittyvän McLarenin toimesta. Aston Martin tippui kisa kisalta valmistajien sarjassa, eikä Alonso kyennyt säilyttämään sijoitustaan kolmen kärjessä kuljettajien pistetilastossa.
Kauden loppukisoissa nähtiin kuitenkin käänne parempaan. Alonso palasi palkintopallille Brasiliassa upean taiston jälkeen Sergio Perezin kanssa viimeisillä kierroksilla ja hän lopulta saavutti neljännen sijan mestaruustaulukossa, pitäen takanaan sellaisia nimiä kuin Charles Leclerc ja Lando Norris.
Historia
Aston Martin teki ensimmäisen lyhyen visiittinsä Formula 1:een jo vuonna 1959 ennen kuin palasi Red Bull -tiimin sponsoriksi vuosina 2016–2020.
Nykyinen Aston Martin -tiimi kuitenkin omaa oman historiansa, sillä se aloitti Jordan Grand Prix -nimisenä vuonna 1991 Eddie Jordanin pyörittämänä. Menestystä koettiin 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa, mutta suoritukset laskivat ja talli myytiin Midland Groupille vuonna 2005, jonka jälkeen se muuttui Spykeriksi vuonna 2007.
Intialainen liikemies Vijay Mallya osti tallin ja nimitti sen Force Indiaksi kaudelle 2008. Menestyksellisten vuosien jälkeen talli joutui selvitystilaan vuonna 2018 ja muuttui Racing Point Force Indiaksi ennen nimeä muuttanutta Racing Pointia vuonna 2019.
Aston Martin -tiimin elämä alkoi vuonna 2021, kun Lawrence Stroll osti osuuden yrityksestä. Siitä lähtien talli on laajentunut rakentamalla huippumodernin uuden tehtaan Silverstonen tukikohdan läheisyyteen.
Suurin saavutus
Aston Martinin toistaiseksi lyhyellä F1-uralla korkeimmat hetket ovat epäilemättä peräisin Alonsolta vuonna 2023. Ensimmäinen palkintosija kauden avauskilpailussa Bahrainin GP:ssä oli erityisen merkittävä, vahvistaen tallin ennakkotestien lupaavia tuloksia. Alonson palkintopalliputki jatkui seuraavassa viidessä kilpailussa, johon eivät maailmanmestari Max Verstappenin lisäksi muut kuljettajat viime kaudella yltäneet.
Yksi keskeinen tavoite vuodelle 2024
Vuoden 2024 vuoristoradan sijaan Aston Martinin ensisijainen tavoite on saavuttaa tasaisempi kausi tulevana vuonna. Ja tietenkin tavoitteena on parantaa viime vuoden parhaita tuloksiaan, joten talli toivoo voivansa napata voiton vuonna 2024. Alonso oli lähellä päästä korkeimmalle korokkeelle kolmessa tilanteessa vuonna 2023 – voiko hän tehdä sen tällä kertaa?
Aston Martin 2024 ennuste
Viime kauden alussa näytti siltä, että Aston Martin kurvaa valmistajien mestaruustaistossa kakkoseksi Red Bullin jälkeen. Lopulta sijoitus oli viides kauden keskikauden notkahduksen jälkeen. Nyt talvitestit eivät ole menneet yhtä hyvin kuin vuosi sitten ja odotukset ovat ehkä hieman matalammalla. Kokonaisuutena tulos voi kuitenkin olla sama kuin viime kaudella, vaikka Aston Martinilla ei olekaan mahdollisuuksia haastaa kärkitalleja viime kauden alun malliin.
Fernando Alonso oli viime kaudella selkeä ykköskuski keräten lähes kolminkertaisen määrän pisteitä Lance Strolliin verrattuna. Piste-ero tallin kuljettajien välillä ei tule olemaan yhtä iso, mutta Alonsolla tulee olemaan todella suuri haaste saavuttaa uudelleen kuljettajien mestaruustaiston neljäs sija. Todennäköisempää on sijoitus 7-10 paikkeilla. Lance Stroll jäänee pari sijaa tallikaverinsa taakse pistetilastossa kun ruutulippu kauden viimeisen kisan lopuksi Abu Dhabissa heilahtaa.
Aston Martin 2024 tietopaketti
Omistaja: Lawrence Stroll ja Arctos Partners (pienosakas)
Toimitusjohtaja: Martin Whitmarsh
Tallipäällikkö: Mike Krack
Kotipaikka: Silverstone, UK
Moottori: Mercedes
Nimisponsori: Aramco
Nimisponsorin sopimus: Viisivuotinen sopimus vuodesta 2024 arvoltaan 30 miljoonaa dollaria vuodessa.
Muut sponsorit: AvaTrade, Banco Master, Bombardier, Citi, Cognizant, Crypto.com, EPOS, Financial Times, Girard-Perregaux, Hugo Boss, JCB, Juniper Networks, NexGen, NetApp, Globe-Trotter, Porto Seguro, Regent Seven Seas Cruises, Saudia, SentinelOne, ServiceNow, TikTok, Valvoline, Velocity Black, Wolfgang Puck, XP, Oakley, Ogio, OMP, Stilo, Stichd