Milano Cortinan talviolympialaisissa viime helmikuussa viestipronssia voittanut Jasmi Joensuu voitti kesäharjoittelunsa keskellä Vuokatti Ski Run Challenge-kisan. Joensuun kunnosta oli nähtävissä lupaavia merkkejä.
Jasmi Joensuu olikin varsin tyytyväisen oloinen kertoessaan tuntemuksistaan Atleetin toimittajan Mikko Korhosen haastattelussa.
– Tuli se vihdoin. Piti 30 vuotta tulla mittariin, että tässä kisamuodossa pärjää. Olen tyytyväinen, että kehitystä on tullut tässä vuosien aikana, Joensuu kommentoi.
Joensuu korostaa, että Vuokatin kesäkisassa hän ei kuitenkaan ajattele sijoitusta. Mittarit ovat muualla.
– Isommassa kuvassa katson vuosien kehitystä. Se on ihan sama, monesko tässä kisassa on. Vähän noita aikoja pystyy vertailemaan keskenään ja sitä fiilistä, miltä se tuntuu. Kolme kisaa kuitenkin tähän 24 tuntiin. Se pitää varmaan fiilistä.
– Viime vuonna ei hiihdetty tätä, mutta viime vuodesta on tullut jaksamista selvästi lisää. Se on isoin merkki mulle. Jatketaan vaan samaa duunia, niin se sitten näkyy talvella, hän lisäsi.
Suomen maajoukkueessa puhaltavat uuden ruotsalaispäävalmentajan Joakim Abrahamssonin komennossa uudet tuulet.
– Kyllä noi uudet maajoukkuevalmentajat varmasti tuovat jotain uutta sinne. Vapaan hiihdon tekniikka hierotaan paljon ja sitä taloudellisuutta hiihtämisessä yleensäkin, Joensuu taustoittaa.
Ja kehityskohteensa Joensuu tekee selväksi.
– Kaikki on nähneet, etteivät ne loppusuorat vieläkään mun vahvuus ole. Jos haluaa kisoja voittaa, niin täytyy kääntää vahvuudeksi. Sitä varten treenataan. Kova luotto on siihen, että ensi maaliskuussa olen elämäni parhaassa kunnossa.
Ensi kauden tavoite on Joensuulla tietysti Falunin MM-kisoissa. Ja tavoite siellä on aika selkeä.
– Tavoite on saada Falunin kotiyleisö hiljentymään. Siinä on hyvä ja kova tavoite totta kai. Sen takia nyt treenataan. Ei mua motivoisi tämmöinen harjoittelu, jos en tietäisi, että voin olla parempi. Kovaa tehdään töitä ja ehkä saadaan nauttia siitä maaliskuussa, hän ilmoittaa.
















