Kanada pakotettiin pois Vancouverista

Otto Palojärvi |

Sveitsi saavutti jalkapallon MM-kisojen B-lohkon voitettuaan Kanadan maalein 2-1.

Ottelu oli tasainen ja viihdyttävä. Ruben Vargas ja Johan Manzambi saivat maalattua Sveitsin johtoon Kanadan puolustuksen reagoitua tilanteissa heikohkosti. Toinen maali meni myös Kanadan maalivahdin Maxime Crepeaun piikkiin.

Kanada painosti lopussa tiukasti ja Promise David kavensikin 1-2:een tasoituskin oli lähellä.

– Oli todella hyvä peli. Aloitimme hyvin. Lopussa näimme vahvan Kanadan joukkueen kovalla intensiteetillä. Laittoivat meidät koville, mutta tulos on taululla, kommentoi Sveitsin päävalmentaja Murat Yakin Fifan haastattelussa.

Yakin korostaa, että lohkovoitto on MM-kisoissa henkisesti iso juttu.

– Lohkovoitto antaa itseluottamusta.  Se on hyvin tärkeää. Nyt on kolme lepopäivää ja sitten valmistaudumme seuraavaan. Olen hyvin iloinen tästä voitosta.

Kanadan päävalmentaja Jesse March korosti, että yrityksestä ei ollut kiinni.

– Tiedämme, että joukkueemme on yritteliäs. Yrittää kaikkensa joka hetki, vaikka tänään tulikin muutama huonompi vaihe pelissä. Kuitenkin tänään oli lähellä, että olisimme saavuttaneet haluamamme tuloksen ja joukkue taisteli sen eteen loppuun saakka.

March teki myös selväksi, että kitkerä maku jäi.

– On ollut mahtavaa pelata Kanadassa. Tämä tulos oli pettymys. Olen ollut MM-kisoissa. Yksi voitto voi merkitä paljon. On pettymys, että emme voittaneet tätä peliä.

Kanada pelaa ensi sunnuntaina Los Angelesissa pudotuspeliottelun. Sveitsi saa jäädä Vancouveriin, jossa pelaa ensi viikon torstaina pudotuspeliottelunsa.

– Menemme Los Angelesiin. Siellä on vaikeampaa, mutta teemme siellä kaikkemme. Olemme lohkossa kahden parhaan joukossa ja varmasti jatkossa, March sanoi.

Kanadan pelaaja Alistair Johnston painotti, että kakkostila lohkossakin on loistojuttu, vaikka tappio harmittikin häntä. Onhan Kanada ensi kertaa päässyt MM-kisoissa alkusarjasta jatkoon.

– Joudumme lähtemään maastamme, mutta olemme jatkossa ja tyytyväisiä tähänkin tulokseen. Toivottavasti fanit matkustavat mukanamme Los Angelesiin. Olemme saaneet heiltä upeaa tukea kotimaassamme.

Kanadan maalin tehnyt Promise David oli Johnstonin kanssa samoilla linjoilla.

– Pieni pettymys. Tiesimme, mitä tasapeli olisi tuonut meille. Tässä oli kuitenkin hyviä asioita. Otamme ne mukaan.

Bosnia-Hertsegovina voitti Qatarin 3-1 ja menee todennäköisesti jatkoon parhaana lohkokolmosena. Qatar jäi lohkon jumboksi ja saa matkata heti kotiin.