Ranskan ja Norjan välinen jalkapallon MM-kisaottelu Bostonin seudulla Foxborossa oli maalien osalta viihdyttävä, mutta siinä oli myös ystävyysottelun piirteitä.
Ennen ottelua molemmat joukkueet olivat jo varmistaneet jatkopaikkansa. Norja peluutti varapelaajiaan, eikä ottelun vauhti ollut kovinta luokkaa.
Mutta Ranska halusi voittaa lohkonsa ja saavutti tavoitteensa murskaamalla Norjan maalein 4-1. Ranska teki alkulohkossa kymmenen maalia.
– On aika harvinaista voittaa kolme peliä alkulohkossa. Pelaajat olivat huipputasolla. Olivat boksissa erinomaisia ja Ousmane Dembele teki hattutempun ja Desire Doue ensimmäisen maalinsa. Oli vaikeampia hetkiä, mutta meidän täytyy olla tyytyväisiä, kommentoi Ranskan päävalmentajana Didier Deschampsia tuurannut Guy Stephan lehdistötilaisuudessa.
– Olisimme voineet tehdä enemmänkin maaleja, mutta teimme kuitenkin neljä. On ollut hieno päivä. Paljon maaleja. Pelaajat varmasti nauttivat, lisäsi Stephan.
Dembele maalasi ensimmäisellä puoliajalla 25 minuutin aikana kolmesti. Hän ei kuitenkaan halunnut jutella toimittajien kanssa paljoakaan. Dembelen väitetään suuttuneen häneen kohdistuneesta kritiikistä.
– Ousmane on ihminen. Ja kuten kaikki ihmiset, hän ottaa kritiikkiä vastaan. Kun hänellä on ongelmia, tulee hän takaisin vahvempana. Hän tekee kovasti töitä. Hän teki kolme maalia MM-kisaottelussa, mikä on poikkeuksellista, kommentoi Stephan.
Ajoittain Ranska oli Norjan kanssa vaikeuksissa.
– En ole huolissani. Meillä on hieno joukkue. Olimme välillä huonossa tasapainossa, mutta voimme parantaa sitä. Kolmas peli on usein vaikein. On hyvin tyydyttävää saavuttaa tämmöinen tulos siitä, sanoi Stephan tästä.
Aiemmissa MM-otteluissa neljä maalia tehnyt Kylian Mbappe jäi Norja-ottelussa maaleitta.
– Kylian ei tehnyt tänään maalia. Hän on poikkeuksellinen pelaaja. Toivon, että turnaus on meille hyvin pitkä. Olen varma, että hän tulee vielä tekemään maaleja, Stephan sanoi.
Stephanilta tiedusteltiin myös, onko Ranskan joukkue parempi kuin 2022 MM-hopeaa voittanut joukkue.
– On eri joukkue kuin 2022. Meillä on nuoria pelaajia nyt mukana, jotka eivät ole olleet MM-kisoissa. Kun turnaus etenee, nostamme tasoamme, kun tulee vahvempia joukkueita vastaan. En sano, etteikö Norja olisi ollut vahva joukkue, Stephan arvioi.
Stephan yllättyi Norjan päätöksestä lähteä otteluun ”b-pelaajilla”.
– Valmentaja päätti vaihtaa joukkueen. Hän tiesi, että Norja oli päässyt jatkoon. Hän tiesi, että he pelaisivat Norsunluurannikkoa vastaan. Hän katsoi, että oli hyvä ratkaisu pelata vaihtopelaajilla. Oli pieni yllätys, että hän teki sen ratkaisun.
Jatkossa Stephan toimii taas apulaisvalmentajan roolissa. Deschamps käväisi Ranskassa, koska sai suru-uutisen äitinsä kuolemasta, mutta palaa takaisin Yhdysvaltoihin viikonloppuna.
– Tämä on todella hyvä voitto. Didier tulee takaisin huomenna. Sitten valmistaudumme seuraavaan peliin. Puhumme tästä pelistä hänen kanssaan huomenna, Stephan sanoi.
Ranska kohtaa pudotuspeliottelussa ensi tiistaina Ruotsin.


























