Haastattelu: KuPSin mies perustelee paluutaan

Jukka Malm |

Tommi Jyry palaa kotimaan kentille tapahtuu, kun siirtoikkuna aukeaa. Miehen seura on hallitseva mestari KuPS.

Huuhkajien päävalmentaja Jacob Friis on aikakaudellaan tehnyt yllättäviäkin valintoja A-maajoukkueeseen. Yksi näistä oli Tommi Jyry, jonka olemassaoloa Romanian pääsarjassa kovin moni ei muistanut ennen kuin Friis kutsun lähetti. Vastuuta ei toistaiseksi Huuhkajissa tullut, mutta kun KuPS tiedotti Jyryn paluun Kuopioon, muistettiin myös miehen Huuhkaja-status. Hankintaa pidettiin oikeutetusti kaappauksena.

Vastuuta on luvassa paljon, sillä hallitsevan mestarin keskikentän marssijärjestys menee väkisinkin uusiksi Otto Ruopin lähdön myötä. Atleetin haastattelema Jyry on valmis iskemään tähän tarjottuun tilaisuuteen kiinni.

Millaista roolia on tarjolla, kun Otto Ruoppi lähtee?

– On siitä roolista ollut jonkin verran jo puhetta, mutta en nyt näe, että olisin yksi yhteen Oton korvaaja. Se vanha klisee pitää paikkansa, että omalla tekemisellä pitää pelipaikka ansaita

Miten ovat ensimmäiset treenit menneet KuPS:n kanssa?

– Hyvin on tähän mennessä mennyt. Viime viikolla liityin joukkueen vahvuuteen ja muutamat treenit on jo takana. Toki joukkue on aika paljon keskittynyt Veikkausliigan peleihin tällä hetkellä, itse pääsen vasta heinäkuun puolella mukaan.

Mitä jäi mieleen Romaniasta?

– Pääasiassa jäi hyvät muistot. Pääsin pelaamaan isossa roolissa ja pystyin näyttämään, että pärjään kovemmissakin sarjoissa. Harmi vain, että joukkueella meni lopulta tämä viimeinen kausi niin surkeasti.

Oliko helppo päätös tulla takaisin Kuopioon?

– Oli siinä muitakin vaihtoehtoja. Ensimmäinen tavoite oli jatkaa ulkomailla, mutta KuPS halusi minut kovasti Suomeen. Realisti täytyi olla siinä kohtaa ja KuPS:n europelit ovat nyt uusi mahdollisuus näyttää omaa osaamista.

Mitä mieltä olit KuPS:n euroarvasta?

– Olihan se ihan mielenkiintoinen. KuPS veti hienosti viime kaudella, joten siinä mielessä on isot saappaat. Mutta kyllä meillä on ainoa tavoite se, että ensimmäiseltä kierrokselta pitää mennä jatkoon.

Onko tullut seurattua MM-kisoja, mikä maa voittaa kultaa?

– On sitä tullut niin paljon seurattua kuin on jaksanut. Argentiinaa kannustan ja onhan Lionel Messi ollut aika hyvässä tikissä.

ARTIKKELIIN LIITTYVIÄ AIHEALUEITA