Iranin valmentajalta täyslaidallinen amerikkalaisille

Otto Palojärvi |

Iran taisteli jalkapallon MM-kisaottelussa maalittoman tasapelin Belgiaa vastaan. Tulos tietää, että Iranilla jatkomahdollisuudet ovat yhä omissa käsissä.

Ottelu pelattiin Los Angelesissa. Iran saapui sinne ottelupäivänä Meksikon Tijuanasta ja joutuu matkustamaan seuraavana yönä Tijuanaan takaisin.

Syynä tällaiseen järjestelyyn ovat tietysti sotatoimet Iranin ja Yhdysvaltain välillä. Oli pitkään epävarmaa, saisivatko Iranin pelaajat edes viisumeita Yhdysvaltoihin.

Iranin päävalmentaja Amir Ghalenoei antoikin lehdistötilaisuudessa Yhdysvaltojen kuulla kunniansa, vaikka ei maata nimeltä maininnutkaan.

– Jumalan nimeen haluan sanoa, että olosuhteet ovat olleet huonot. Kaikki tietävät, mitä meille on tapahtunut, kun tulimme USA:han. Moni olisi peruuttanut pelinsä. Me halusimme pelata MM-kisoissa huonoissa oloissa, Ghalenoei sanoi.

Ghalenoei korosti, että tasapeli Belgiaa vastaan oli olosuhteisiin nähden huikea asia.

– Pelasimme tänään FIFA-rankingissa sijalla 10 olevaa joukkuetta vastaan. Olisimme voineet voittaa ja he olisivat voittaa. Haluan kiittää maalivahtiamme Alireza Beiranvaldia.

– Pelaajia näissä olosuhteissa on onniteltava. Meillä oli mahdollisuus voittaa, mutta tämä oli hieno saavutus. Olemme pelanneet kaksi peliä ilman tappiota. Nämä surkeat olosuhteet huomioon ottaen, on saavutus todella hieno, hän jatkoi.

Iranin valmistautumisessa MM-kisoihin on riittänyt haasteita. Ghalenoei ei puhunut pelkästään Iranin valtion propagandaa.

– Pitkät lennot tekevät eron. Meille annettiin viisumit hyvin myöhään. Emmekä päässeet treenaamaan ajoissa. Meille annettiin huonot olosuhteet. Emme ole voineet vaikuttaa olosuhteisiin. Haluan kiittää Tijuanan kaupunkia ja Meksikoa. Mutta saimme tietää treenipaikastamme ja matkustusaikatauluistamme myöhään, hän sanoi.

– Emme päässeet pelaamaan karsintoja kotikentällä ja sitten alkoi sota. Ja näissä olosuhteissa jouduimme valmistautumaan MM-kisoihin. Tämä on näissä olosuhteissa hieno tulos, hän lisäsi.

Iranin sankari Belgiaa vastaan oli Iranin maalivahti Alireza Beiranvand. Hänet valittiin ottelun parhaaksi pelaajaksi.

– Hän on Iranin historian parhaita maalivahteja. Hän on hyvin kokenut. Tänään hän oli parhaimmillaan, totesi Ghalenoei.

Iran pääsee jatkoon, jos voittaa alkusarjan päätösottelussaan Egyptin. Tasapeli ei välttämättä riitä.

– Eygpti on todella vahva joukkue. Heillä on todella hyviä pelaajia. Meidän on valmistauduttava todella hyvin. Meillä ei ole edes tarpeeksi aikaa toipua. On matkustettava yöllä Tijuanaan. 16 tuntia ja kaksi lentoa. En usko, että mikään joukkue voisi palautua noissa oloissa kunnolla. Tämä tulos tullaan muistamaan, Ghalenoei kommentoi turnauksen jatkosta.