Legenda tylyttää Superpesistä – ei uskalleta mitään sanoa

Otto Palojärvi |

Suomalainen pesäpallolegenda Kari Kuusiniemi toteaa Atleetin haastattelussa pesäpallon muuttuneen hänen pelaajavuosistaan. Kuusiniemen mukaan kaikki ei ole ei muuttunut parempaan suuntaan.

Kari Kuusiniemi pelasi pesäpalloa pääsarjatasolla 1970-luvun puolivälistä 1990-luvun lopulle. Hän oli 2704 pisteellään kaikkien aikojen tilastossa kärkipaikalla, kunnes 2014 Toni Kohonen nousi hänen edelleen.

Kuusiniemen mukaan urheilulliset vaatimukset ovat pesiksessä nousseet hänen vuosistaan rajustikin.

– Onhan se muuttunut paljonkin. Ulkopelit on erittäin tiiviitä. Kaverit on nopeampia ja peli on mennyt enemmän semmoiseksi, pelaajat on enemmän semmoisia urheilullisempia kuin mitä oli meidän aikana, Kuusiniemi kommentoi Atleetin toimittajan Tuomas Kanervalan haastattelussa.

Kuusiniemi antaa ymmärtää, ettei pelaajien kokonaisvaltaisuus olisi enää yhtä monipuolista.

– Sanotaanko, että se ajattelutapa on vähän erilaista kuin mitä meillä oli. Ajateltiin itse eri lailla enemmän pelistä kuin mitä nykyajan pelaajat, hän sanoo.

Nykyään pelaajia on roolitettu. Onko roolituksen kasvu Kuusiniemen mielestä hyvä asia pelille?

– On ja ei. Roolitus on aina, että miten sitä roolitetaan. Pitäisi uskaltaa itsekin tehdä ja katsoa, mitä tehdään ja mihin lyödään. Pitäisi käyttää vähän omia aivoja, hän vastaa.

Kuusiniemi tekee selväksi, että väriä pitäisi saada otteluihin lisää.

– Kyllähän sitä puuttuu. Se on tapettu joko liiton kautta ja tuomareiden kautta. Eihän tuolla mitään uskalla sanoa. Siellä kortit heiluu heti, hän täräyttää.

ARTIKKELIIN LIITTYVIÄ AIHEALUEITA