Kuva: All Over Press

Edmonton Oilers teki kymmenien miljoonien dollarin palveluksen ABC:lle

Toimitus |

Edmonton Oilers teki suuren palveluksen mediaväelle pakottamalla Stanley Cupin finaalisarjan aina seitsemänteen peliin asti. Palvelus on jopa kymmenien miljoonien dollarin arvoinen Disney-ABC Domestic Televisionille.

Edmonton Oilers ei ole ainoastaan pelannut itselleen mahdollisuutta tehdä NHL-historiaa, vaan seura teki myös palveluksen Disneylle mainosmyynnin saralla. Oilersin kolmen ottelun nousun jälkeen ryhmä on enää yhden voiton päässä saavutuksesta, jota on saatu historiassa todistaa vain kerran aiemmin.

Ensimmäinen ja ainoa kerta, kun joukkue on nostanut Stanley Cupin hävittyään sarjan ensimmäiset kolme ottelua, oli vuonna 1942, kun Toronto Maple Leafs käänsi tilanteen game sevenissä Detroit Red Wingsiä vastaan voittamalla 2-1.

Tuolloin Toronton maalivahti oli Turk Broda, pullea herrasmies, joka kerran kuvattiin istumassa ristissä jaloin jäällä lautanen pannukakkuja sylissään. Tämä valokuva otettiin sen jälkeen, kun Leafsien toimitusjohtaja oli käskenyt Brodaa pudottamaan viisi kiloa tai istumaan penkillä.

Vaikka Brodan kuri oli aina hieman horjuvaa – hän saattoi tupakoida erätauoilla – Toronton epätodennäköinen nousu vuonna 1942 oli vasta hänen viidestä Cup-voitostaan ensimmäinen.

Sitkeys palkitaan monella tavalla

Miten tahansa maanantai-iltana käykään, Edmontonin sitkeys on saanut ABC:n mainosmyyntipäälliköt huokaamaan helpotuksesta. Vain kymmenen päivää sitten näytti siltä, että sekä NBA:n että NHL:n mestaruudet päättyisivät suoraan neljän ottelun voittoihin. Tätä ei ollut tapahtunut sitten vuoden 1995.

NBA:ssa Boston Celticsin voitto Dallas Mavericksista viidessä ottelussa maksoi ABC:lle yli 145 miljoonaa dollaria menetettyjä mainostuloja. Oilersin sinnikkyys tekee Disneyn talousneljänneksestä vähemmän ahdistavan.

Mediamyyjien arvioiden mukaan kolme ylimääräistä ottelua tuovat ABC:lle noin 12,6 miljoonaa dollaria enemmän kuin jos sarja olisi ratkaistu suoraan neljässä ottelussa. Ja koska korvaavia mainoksia ei tarvita – katsojaluvut ovat 36 % korkeammat kuin viime vuoden viisiosaisessa finaalissa TNT Sportsilla – Disney saa taskuihinsa noin 24,1 miljoonaa dollaria mainosmyyntituloja.

Emme tiedä kumpaa joukkuetta jääkiekkojumalat suosivat ennen viimeisen summerin sointia. Miten tahansa käykin, Edmontonin sankariteot ovat olleet merkittävä tulonlähde NHL:n pääasialliselle televisiokumppanille.

Lähde: Sportico