Tällaista ei ole nähty vuosikausiin. Onko Formula 1 palaamassa kulta-ajalle?
Alkukaudella kerta toisensa jälkeen syvällä kyntänyt Mercedes on herännyt horroksesta. Nyt talli on ollut jo kahdesti peräkkäin palkintokorokkeella. Ensin oli George Russellin vuoro Kanadassa ja viime viikonloppuna toinen kuljettaja Lewis Hamilton sijoittui niin ikään kolmanneksi.
– On kiva olla takaisin. Olemme pääsemässä lähemmäs, varoitteli Hamilton McLarenin ja Red Bullin suuntaan Espanjan kisaviikonlopun jälkeen tuoreeltaan.
McLarenin kisavauhti on puolestaan ollut vinhaa ja se kestää vertailun kaikkiin kilpailijoihin. Lando Norris ajoi Espanjassa nopeimman kierroksen, mutta taipui Red Bullin Max Verstappenin virtuositeetille kuljettajana. Sekä Verstappen että Norris ovat kommentoineet brittikuljettajan auton olleen paras Espanjassa.
– Mielestäni kaksi autoa ovat todella todella tasaisia, sanoo puolestaan McLaren-päällikkö Andrea Stella F1-sivustolla.
Kataloniassa huono lähtö pilasi aika-ajot voittaneen McLaren-kuljettajan kilpailun. Norris joutui pitkäksi aikaa köröttelemään Russellin taakse ja F1-sarjaa ylivoimaisesti johtava Verstappen otti sillä välin omansa.
– Aika-ajoissa ero Kanadassa oli 20 millisekuntia, täällä se oli uudelleen muutamia millisekunteja, jatkoi Stella viitaten kahteen edelliseen kisaviikonloppuun.
Mitä Ferrarille kuuluu?
Italialaistalli oli kärsinyt edellisissä kilpailuissa vaikeuksista. Meno ei parantunut vielä viime viikolle edes päivityspaketista. Charles Leclerc ja Carlos Sainz sijoittuivat vasta viidenneksi ja kuudenneksi Barcelonassa.
Itävallassa Red Bull Ringillä jo perjantaina käynnistyvä kilpailuviikonloppu tulee nopeasti, kun taukoa ehtii olla vain viikko. Vuorossa on jälleen myös sprinttikisa eli vapaita harjoituksia tarjoillaan ainoastaan yksi.
– Pieni askel eteenpäin voi varmistaa suuren parannuksen. Itävallassa se tulee jo sprinttiviikonlopun takia, mutta myös radan ominaisuudet sopivat autollemme paremmin, sanoi Ferrari-pomo Frédéric Vasseur Sky Sportin haastattelussa Espanjassa.
Jos Ferrari saa hienosäädettyä kilpurinsa kuntoon, voi Itävallan osakilpailusta odottaa formulakauden tasaisinta tähän saakka. Orastavasti tämä muistuttaa jo kulta-ajasta, kun kärkikahinoihin voi odottaa peräti neljää tallia. Red Bullin ylivoimaisen dominanssin aikakausi on ohi.