Atleetin muiden tallien F1 kausiennakot:
Alpine koki dramaattisen vuoden radan ulkopuolella vuonna 2023, kun suuri johtopaikkojen uudelleenjärjestely ja sijoitukset korkean profiilin urheilutähtien toimesta muuttivat tiimin ilmettä. Tiputtuaan neljänneltä sijalta kuudennelle sijalle valmistajien sarjassa, nähdään tällä kaudella laukaiseeko uudistus positiivisemman aikakauden radalla vai jatkuuko liuku kohti häntäpään talleja viime vuoden tapaan. Nähtäväksi jää, millaisen suunnan Alpine 2024 lopulta ottaa.
Alpine 2024 kuljettajat
Pierre Gasly #10: 1 voitto, 4 palkintosijaa, 394 pistettä, 130 osakilpailua
Esteban Ocon #31: 1 voitto, 3 palkintosijaa, 422 pistettä, 133 osakilpailua
Pierre Gasly teki F1-debyyttinsä Toro Rossolla vuonna 2017 ja ansaitsi ylennyksen Red Bullille puolentoista kauden kuluttua. Kuitenkin tämä jakso kesti vain 12 kilpailua, kun hän kamppaili pysyäkseen tiimikaverinsa Max Verstappenin tahdissa. Vaisujen esitysten tuloksena hänet lähetettiin takaisin nimeltään muuttaneeseen AlphaTauriin rakentamaan uraansa uudelleen.
Läpimurto tapahtui Brasilian GP:ssä 2019, kun hän saavutti ensimmäisen palkintopallisijansa, ja voitti Italiassa vuotta myöhemmin. Hänen palautuva itseluottamuksensa, kasvava kypsyytensä ja tasainen pisteiden keruu herättivät kilpailijoiden tiimipäälliköiden huomion, mikä johti siirtoon Alpineen vuodelle 2023 sen jälkeen, kun Fernando Alonso herätti kuljettajamarkkinat eloon siirtyessään Aston Martinille.
Kun Gasly saapui Enstoneen, hän liittyi toiseen ranskalaiseen, Esteban Oconiin, joka debytoi Manorilla vuonna 2016, siirtyi Force India/Racing Pointille ja liittyi sitten Renaultille vuonna 2020, saavuttaen oman historiallisen F1-voittonsa tiimin ensimmäisenä vuotena uudelleenbrändättynä Alpinena Unkarin GP:ssä 2021.
Kaksikko on ensimmäinen kokonaan ranskalainen kuljettajapari Renault-tuetussa organisaatiossa Alain Prostin ja Rene Arnouxin jälkeen vuonna 1982, Gasly ja Ocon jatkavat tiimitovereina toiselle kaudelleen, kun he pyrkivät saamaan Alpinen jälleen oikealle uralle. Gasly ja Ocon ovat olleet kovia kilpakumppaneita karting sarjoista lähtien ja heidän välinsä eivät ole olleet kaikkein lämpimimmät. Viime kauden lopussa he kuitenkin näyttivät löytäneen yhteisen sävelen auton kehittämisessä ja parhaan tuloksen saamisessa kisoista.
Viime kausi
Alpine asetti selkeän tavoitteen sijoittua “vakaasti” neljänneksi vuonna 2023, jatkaakseen edellisen vuoden saavuttamaansa sijoitusta, ja samalla päästäkseen lähemmäksi Red Bullia, Ferraria ja Mercedestä.
Kuitenkin sen sijaan, että olisivat liittyneet kärkikamppailuun, Alpine harvoin haastoi kärkikuljettajia ja putosi kuudenneksi valmistajien sarjassa, päästäen sekä McLarenin että Aston Martinin edelleen.
Kaudella oli positiivisiakin merkkejä, kuten Oconin palkintosija Monacossa ja Gaslyn palkintosija Alankomaissa, mutta ne eivät olleet riittäviä tyydyttämään Renaultin johtoa. Kesken kauden tehtiin laajoja muutoksia tallin johdossa – tiimipäällikkö Otmar Szafnauer ja urheilujohtaja Alan Permane molemmat lähtivät Belgian GP:n jälkeen. Tai käytännössä jo sen kuluessa.
Jatkuvien uudelleenjärjestelyjen keskellä Bruno Famin on toiminut tiimipäällikkönä siitä lähtien, ja hän jatkaa tehtävässä pysyvästi vuodelle 2024. Aika näyttää, saako uusi A524 – joka on säilyttänyt enintään viime kauden auton ohjauspyörän – Alpinen ohjelman takaisin raiteilleen.
Useat uudet urheilutähdet, jotka sijoittivat viime kauden lopulla talliin, seuraavat tilannetta kiinnostuneina…
Historia
Kuten edellä mainittiin, kun Ocon saapui tiimiin vuonna 2020, se tunnettiin yksinkertaisesti nimellä Renault. Ranskalainen valmistaja oli ollut mukana useissa jaksoissa lajissa sekä tehdastiimien että voimanlähteen toimittajana 1970-luvulta lähtien.
Kuitenkin vuoden lopussa Renault päätti uudelleenbrändätä organisaation – joka rakentaa runkonsa Enstonessa, Englannissa, ja moottorin Viry-Chatillonissa, Ranskassa – Alpinen nimelle, vuonna 1955 perustetulle tytäryhtiölle, joka keskittyi urheiluautojen ja kilpa-autojen kehittämiseen.
Todellakin, Alpine voitti kuuluisan Le Mansin 24 tunnin kilpailun vuonna 1978 ja palaa tänä vuonna kilpailemaan Hypercar-luokassa Maailmankestävyysmestaruuskilpailuissa. He ovat allekirjoittaneet Mick Schumacherin osaksi kuljettajakaartiaan.
Suurin saavutus
Sivuuttaen Renaultin yleisen F1-menestyksen, johon kuuluu Fernando Alonson peräkkäiset maailmanmestaruudet vuosina 2005 ja 2006, Alpinen ohjelman huomattavin hetki tähän mennessä on Oconin edellä mainittu voitto.
Ocon aloitti sateisessa/kosteassa kisassa kahdeksannesta ruudusta, mutta hyödynsi Valtteri Bottaksen aiheuttaman ensimmäisen mutkan kolarin ja kummallisen uudelleenkäynnistyksen, jossa jokainen kuljettaja paitsi Lewis Hamilton vaihtoi slick-renkaisiin, ennen kuin piti hermonsa kurissa seitsemän kertaista maailmanmestaria vastaan kilpailun loppupuolella.
Alpinella on tähän mennessä kolme muuta palkintosijoitusta, Fernando Alonson noustessa rostrumille Qatarissa 2021, ja viime vuoden tuplapalkintosijat Oconille Monacon katuradalla ja Gaslylle Zandvoortissa.
Yksi tärkeimmistä tavoitteista vuodelle 2024
Alpinen painettua käytännössä reset-nappia F1-toiminnassaan viime kaudella, vuosi 2024 tulee olemaan tärkeä vuosi tiimille heidän pyrkiessään pysäyttämään luisunsa ja välttääkseen menettämästä lisää sijoitusta valmistajien sarjassa.
Kuitenkin niin monien muutosten jälkeen vakauden jakso on ensisijainen eteenpäin liikuttaessa, varmistaen, että molemmat tehtaat ja radan reunassa toimiva tiimi tietävät missä seisovat, ja että kaikki vetävät yhtä köyttä.
Faminilla ja hänen ympärillään olevilla on suuri tehtävä muuttaa Alpinen kohtaloa, kun Red Bull, Mercedes, Ferrari, McLaren ja Aston Martin tekivät kaikki parempaa työtä viime kaudella, ja tallit kuten Williams näyttivät positiivisia merkkejä.
Mutta heille annetun tilaisuuden jälkeen he ansaitsevat nyt aikaa toteuttaa oma lähestymistapansa ja nähdä, minne se vie heidät.
Alpine 2024 ennuste
Ranskalaisen tallin ranskalaiset kuljettajat ovat esittäneet keskikastin suorituksia viime vuoden aikana. Fernando Alonson lähtö ja Pierre Gaslyn tulo tiimiin ei kokonaisuutta viime kaudelle parantanut. Talvitestien perusteella Alpinen vauhti ei ainakaan ole kiihtynyt viime vuodesta ja he näyttävät kamppailevan Haasin kanssa valmistajien jumbosijasta ainakin alkukauden kisoissa. Mikäli auton päivityspaketit kauden aikana lisäävät vahtia, voi sijotus nousta, mutta tämän tiedon valossa Alpine sijoittunee valmistajien sarjassa yhdeksänneksi.
Kuljettajien MM-taiston kärkipaikoilla ei Alpinen kuljettajia tulevalla kaudella nähdä. Gasly ja Ocon muodostavat tasaisen parivaljakon, jotka taistelevat muutamissa kilpailuissa jäännöspisteistä, mutta useimmiten tulevan kauden aikana ruutulipun heilahtaessa pistepussi ei paljoa kasva. Parivaljakon loppusijoitus tulee olemaan 15-20.
Alpine 2024 tietopaketti
Omistajat: Groupe Renault (76%), Otro Capital ja RedBird Capital Partners (24%)
Toimitusjohtaja: Philippe Krief
Tallipäällikkö: Bruno Famin
Kotipaikka: Enstone, UK
Moottori: Renault
Nimisponsori: BWT
Nimisponsorin sopimus: Monivuotinen sopimus vuodesta 2022 arvoltaan 25 miljoonaa dollaria per vuosi
Pääsponsorit
- BP
- Castrol
- Renault E-Tech
Muut sponsorit: Amazon Music, Binance, Boeing, BorgWarner, Canel’s, Eurodatacar, H. Moser & Cie, Kappa, Kway, Microsoft, MNTN, Mobilize Financial Services, Plugpower, Qatar Airways, Shamir, Sprinklr, The Venetian Resort, Xbox, Yahoo, 3D Systems, Alpinestars, Alpine Eyewear, GCAPS, Hexis, Matrix, PerkinElmer, Pirelli, Roland, Trak Racer