Atleetin muiden tallien F1 kausiennakot:
Williamsin talli on pitkän ja kunnioitetun historian omaava F1 talli, mutta viime vuodet eivät aina ole olleet suopeita entisille maailmanmestareille. Rankkojen aikojen jälkeen vuonna 2023 nähtiin pientä elpymistä, jonka eturintamassa olivat lahjakas Alex Albon ja kokenut tallipäällikkö James Vowles. Mutta jatkaako Williams 2024 tuota nousujohteista suuntaa?
Williams 2024 kuljettajat
Alex Albon #23: 2 palkintopallia, 228 pistettä, 81 osakilpailua
Logan Sargeant #2: 1 piste, 22 osakilpailua
Williams päätti jatkaa Albonin kokemuksen ja Sargeantin nuoruuden yhdistelmää vuodelle 2024. Amerikkalainen oli viimeinen kuljettaja, jonka paikka vahvistettiin tälle kaudelle. Hän aloittaa toisen vuotensa Formula 1:ssä tietäen, että hänen on alettava vastata tallikaverinsa suorituksiin, sillä Albon näytti mestarillista suorittamista vuonna 2023.
Thaimaalainen kuljettaja on nyt kysytty mies, sillä hän oli erinomainen viime kaudella monenlaisilla radoilla ja kaikissa olosuhteissa. Hänen uransa uudelleennousu vuoden 2021 sivustaseuraamisen jälkeen on ollut vaikuttavaa katsottavaa, mutta suuret kysymykset ovat edelleen ilmassa – oliko Red Bull väärässä päästäessään hänet menemään, ja aikovatko he yrittää saada hänet takaisin?
Alun perin hänen uransa alkoi Toro Rossolla ennen siirtymistään Red Bullille. Albonin nykyinen Williamsin sopimus kattaa kauden loppuun 2025 asti. Mutta kun paikka Mercedeksellä avautuu ensi vuonna, voisiko Toto Wolff houkutella ystävänsä Vowlesin avulla thaimaalaisen jo aikaisemmin talliin?
Mitä tulee Sargeantiin, hän tietää, että johdonmukaiset tulokset pisteiden muodossa ja vähemmän kolareita ovat tärkeitä hänen toisena vuotenaan. Erityisesti hän haluaa varmasti tehdä vaikutuksen kolmella kotiradallaan – Miamissa, Austinissa ja Las Vegasissa.
Viime kausi
Vuosi 2023 merkitsi käännekohtaa Williamsille, joka oli päätynyt 2022 kauden päätteeksi valmistajien sarjassa viimeiseksi ja kaukana yhdeksännestä sijasta. Albonin johdolla Williams keräsi tasaisesti pisteitä ja sijoittui kokonaiskilpailussa seitsemänneksi, Alfa Romeon, AlphaTaurin ja Haasin edelle.
Albonin kaksi seitsemättä sijaa Kanadassa ja Monzassa auttoivat huomattavasti, ja thaimaalainen oli pisteillä seitsemässä kisassa. Sargeant keräsi vain yhden pisteen noustuaan kymmenenneksi Austinissa Lewis Hamiltonin ja Charles Leclercin hylkäyksen jälkeen.
FW45 osoittautui vahvaksi yhden kierroksen suorituksissa ja säilytti ominaisuutensa olla vaikea ohitettava suorilla Monzan ollessa tallille perinteisesti kauden kohokohta. Mutta he osoittivat, että auto toimi kohtalaisesti erilaisissa olosuhteissa, keräten pisteitä myös joillain hitaammilla radoilla.
James Vowlesin tuomien Mercedes-kokemusten myötä Williams vaikutti vakaalta tiimiltä vuonna 2023, ja he yrittävät rakentaa joukkuestaan yhä vankemman vuodelle 2024.
Historia
Mistä aloittaa yhden F1:n vanhimmista ja ylpeimmistä tiimeistä. Williams perustettiin suurenmoisen Sir Frank Williamsin toimesta, ja he ovat kilpailleet lajissa vuodesta 1978 lähtien. Matkan varrella on ollut runsaasti menestystä, yhdeksän valmistajien maailmanmestaruutta tähän mennessä – tosin viimeisin näistä voitettiin vuonna 1997.
Lisäksi seitsemän kuljettajien mestaruutta Alain Prostin, Nigel Mansellin, Damon Hillin ja Jacques Villeneuven toimesta 1990-luvulla ja aikaisempiin mestaruuksiin ajoivat Keke Rosberg, Nelson Piquet ja Alan Jones. Williams on kerännyt enemmän palkintokaappeihin kultaa lajissa kuin kukaan muu Ferraria ja McLarenia lukuunottamatta.
Mutta viime aikoina asiat eivät ole sujuneet yhtä hyvin, tasaisen laskun ollessa nähtävissä vuodesta 2016 lähtien. Voittoja ei ole enää tullut Pastor Maldonadon kuuluisan yllätysvoiton jälkeen Espanjassa vuonna 2012. Tilanne vain paheni vuosien 2018 ja 2019 aikana, kun Williamsin perhe lopulta vetäytyi tallin omistajuudesta kesken kauden 2020 ja myi tallin Dorilton Capitalille.
Mutta George Russellin vahvojen suoritusten avustamana ennen siirtymistään Mercedekselle ja nyt Albonin ansiosta Williams on kääntänyt kohtalonsa ja on vankasti keskikentän keskustelunaihe vuoden 2024 lähestyessä.
Suurin saavutus
Tiimillä, jolla on niin kunnioitettava historia, on vaikeaa valita vain yksi saavutus. Mutta ehkä F1:n murheiden ja satujen kokoelmassa Williamsin tapa nousta täydellisen tuhon keskeltä menettämällä talliin siirtynyt moninkertainen maailmanmestari Ayrton Senna vuonna 1994 ja voittaa kuljettajien maailmanmestaruus vuonna 1996 ansaitsee maininnan.
Sennan tullessa korvaamaan Prostin vuonna 1994, kun talli oli voittanut molemmat mestaruudet edellisenä vuonna, Williams oli F1:n dominoiva voima ja pyyhkäisi kaiken edestään. Mutta sitten tuli täydellinen tragedia Imolassa, kun suuri brasilialainen menehtyi johtoasemassa vain kolmannessa kilpailussaan tallille. Vaikka Williams saavutti valmistajien mestaruuden sinäkin vuonna, kuljettajien mestaruus meni Michael Schumacherille.
Jouduttuaan rakentamaan seuraavan kauden surullisissa olosuhteissa, tiimi luotti Damon Hilliin – ja vaikka kukaan ei koskaan voisi täyttää Sennan saappaita, Hill suoriutui upeasti vuonna 1995 menettäen kiistanalaisesti voiton vain yhdellä pisteellä.
Sekä hän että talli päättivät kaksi vaikeaa kautta voittamalla mestaruuden vuonna 1996, britin ainoalla maailmanmestaruuskaudella. Williams voitti jälleen seuraavana vuonna Jacques Villeneuven kanssa, viimeisen kuljettajien mestaruuden tähän mennessä.
Yksi keskeinen tavoite vuodelle 2024
Vaikka Williams oli erittäin hyvä hyödyntämään tilaisuuksiaan vuonna 2023, he tarvitsevat molempien autojen keräävän pisteitä tasaisesti, jotta he voivat nousta ylöspäin sarjataulukossa.
Eräs heidän tärkeimmistä tavoitteensa tänä vuonna on saada Sargeant täyteen vauhtiin ja suorittamaan tasaisemmin sekä yhden kierroksen että kilpailupäivien aikana. Amerikkalainen tulokas alisuoritti tulosten valossa suurelta osin viime kaudella, myöntäen yrittäneensä liikaa ja ajaneensa yli rajojensa.
Vuoden lopulla hän näytti löytäneen paremman tasapainon nopeuden puristamiseksi ilman liian suurta riskiä, ja monet hänen kilpailuviikonloppujaan vaivanneet suuret kolhut näyttivät jääneen taakse. Hänen aika-ajonsa parani merkittävästi, ja kohokohtana oli seitsemäs sija Vegasissa.
Kustannusten tiiviimmän seurannan aikakaudella osien vaihtaminen ja autojen uudelleenrakentaminen voi olla kallis tiimille, kun aikaa ja rahaa on jaettava uuden auton kehittämiseen, joten Sargeantin auton pitäminen ehjänä viikonloppuina auttaa Williamsia paljon.
Jos hän alkaa keräämään enemmän pisteitä, se auttaa tiimiä odotetussa erittäin tiukassa valmistajien taistelussa keskikastissa.
Ennuste Williams 2024
Willamsilla on Albonissa osaava kuljettaja ja takana nousujohteinen viime kausi. Keskikastin talleista on hankala ennustaa koko kauden suoritusta, sillä jotkut saattavat keskittyä kesken kauden jo seuraavan kauden autoon, mikäli alkukausi ei suju odotusten mukaisesti. Bahrainin talvitestit lupasivat kiihtyvää vauhtia päivä päivältä, mutta luotettavuus saattaa nousta ongelmaksi. Williams kamppailee samoista sijoituksista tallien mm-kisassa kuin viime kaudella, mutta jäänee tällä kertaa kahdeksanneksi.
Kuljettajien sarjassa Albon on selkeä ykköskuski tavoitellen keskikastin sijoituksia. Ennusteemme mukaan hän yltää tällä kertaa sijoille 14.-16. Logan Sargent saavutti viime kaudella yhden pisteen, eikä paljoa enempää ole tälläkään kertaa luvassa. Sijat 18.-20. Ovat hänelle todennäköisimmät Bahrainista alkavalla kaudella.
Williams 2024 tietopaketti
Omistaja: Dorilton Capital
Toimitusjohtaja: Frederic Brousseau
Tallipäällikkö: James Vowles
Kotipaikka: Grove, UK
Moottori: Mercedes
Pääsponsori: Komatsu
Muut sponsorit: Broadcom, Dorilton Ventures, Duracell, Gulf, Ingenuity, Jumeirah Group, Kraken, Michelob Ultra, MyProtein, Spinal Injuries Association, Stephens, Vast Data, Crew Clothing Company, LifeFitness, Pirelli, Puma, PureStream